Full version: Välja klätterväxt
Psykofarmaka
Vi ska ha en klätterväxt på en syd-väst vägg. Den ska fungera lite som insynsskydd men även för sin skönhets skull tongue.gif
Sen ska den alltså sitta på sidan av en altan. Den får inte ha mkt och grova rötter. Vill inte att rötterna ska slingra sig in under grunden, vi har krypgrund.
Den ska helst inte heller kräva en massa vatten. Och bör inte bli mer än ca 3 meter hög.
Många krav känns det som unsure.gif

Själv funderade jag på någon klematis men den kanske inte stämmer in på min beskrivning ?
Betty
Jag tycker att klematis stämmer in riktigt bra på din beskrivning. Själv har jag en Clematis tangutica - Gullklematis i ett liknande sammanhang. smile.gif
kristerh
Tycker oxså det låter som om du ska ha en klematis eller varför inte 2,
det finns så många olika sorter, kolla runt lite på nätet innan du köpen, varför inte en tidigblommande och en som blommar lite senare wink.gif
Psykofarmaka
Va bra att klematisen passade in wub.gif Gillar den.
Funderar som Krister säger på att ha flera olika. Dels såna som blommar på lite olika tider...men sen är det ju snyggt att bland färger också tongue.gif

Är det bäst att plantera klematis på våren eller hösten ?
I och för sig finns det ju inte så många handelsträdgårdar öppna nu heller..så det blir lite svårt att handla på höstkanten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon