Jens
Hej
Jag fick nyligen två lökar av min mor som besökt trädgårdsmässan i Stockholm. Med dessa följde en bristfällig beskrivning. Växten beskrivs som Japansk 'Wonder Flower' (Mirabilis) och då inget kommit upp än kan jag inte beskriva den ytterligare. Löken var dock lite morotsformad och ganska stor. Finns det någon som kan hjälpa mig med ett vetenskapligt namn på denna växt?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är nog mera en knölväxt än en lökväxt, växten heter Mirabilis jalapa och heter underblomma på svenska den kommer från tropiska amerika men av någon anledning har handeln fått för sig att den kommer från asien och då japan eftersom de ofta sätter in japan i namnet. Den är inte härdig i sverige utan man måste förvara knölarna frostfritt. Underblomman odlas ungefär som Dahlia som också plockas in över vintern, underblomman bör odlas utomhus i stor urna eller planterad i rabatten vill gärna placeras soligt och ganska väldränerat men det måste finnas tillgång på vatten men knölen vill inte bli stående i vatten.

Underblomma odlas ibland också som ettårig via frösådd och frön säljs av flera fröfirmor. Underblomman finns i flera olika färger, här är bild på växten tagen från Impectas internetbutik.

Sylvia
Underblomman heter Mirabilis jalapa. Av de där holländarna såldes den som JAPANSK underblomma. Den har dock inget med Japan att göra utan det är en vrängning av ordet jalapa.
De har ju fått för sig att kalla Incarvillea för BLOMMANDE ORMBUNKE också! Huvva!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon