catlady
Har mycket färsk basilika som jag vill göra till riktig pesto med olja, pinjenötter, ost och vitlök - någon som har ett recept? smile.gif
kerstin z5-6
Pesto:
1/2 dl basilika-riven i smått -du får hoves:)
1/2 dl riven västerbottensost smile.gif
1 dl olivolja
5 pecannötter
1 vitlöksklyfta
Åsa, mälardalen zon 2
Min pesto är full av basilika och väldigt god.

Stoppa ner 2 vitlöksklyftor + 0,5dl solrosfrön + 75ml olja i en matberedare och knäpp på knappen så det mixas ihop.

Ha sedan ner ca 2-3dl basilika i matberedaren (jag brukar packa till basilikan lätt i måttet) och kör en kort stund. Rör sedan ner ca 3-4msk parmesanost eller någon annan god ost. Salta och peppra och smaka av (vitlökssmaken blir starkare efter ett tag), späd ev. med mer olja ifall du vill ha lösare konsistens.

Peston håller ca 1 vecka i kylskåpet + den går utmärkt att frysas.
catlady
Tack för svaren! De låter båda väldigt goda. smile.gif Men ingen av er använder pinjenötter... Har för mig att det är dessa nötter i en riktig pesto - men det kanske är jag som blandat ihop det? blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker solrosfrön är godare i pesto + det har man ju oftast hemma (och jag tror nog de italienska bondmororna tog vad de hade hemma när de gjorde pesto så det lär finnas enormt många recept med olika nötter och frön även om det finns en del som envist säger att det ska vara pinjenötter i)
kerstin z5-6
Min funkar även med pinje om man föredrar dem smile.gif
Gurkan
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-07-2006, 22:22)
Min funkar även med pinje om man föredrar dem smile.gif

Fast du var väldigt snål med Basilikan ... kan det bero på att du måste KÖPA den ??? laugh.gif

1/2liter istf. 1/2dl skulle jag föreslå. Annars låter det gott med pecannötter, har aldrig provat.
FixaIgenväxtTrädgård
varför inte göra en grundpesto, det blir sannolikt väldigt mycket som inte går åt på en vecka om det smakar lika. sen delar du smeten och sätter piff på olika sätt, en med chili, en med citron, en med nå annat smakrikt, västerbottenost lät ju toppen. Fast jag är en lycksökare i matlagning, blandar friskt och lyckas ibland och ibland inte smile.gif
catlady
Jo, det var en bra idé! Speciellt om det går bra att frysa in. Har två jättekrukor med hemodlad basilika. Bladen är nästan stora som min hand... Det ska bli så gott! wub.gif För det går väl oftast inte att övervintra basilika?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon