|
kerstin z5-6
24-07-2006, 20:51
Först ut - min delpinium Green Twist   och mina fådda dubbla snygga är inte långt efter
Först ut här var också en delpinium, Azurriddarsporre (Delphinium tatsienense) ”Sky lights” Färgen på plantorna varierar från helt vita till mörkt blå  (dålig bild) Tvåa kommer Akleja ”Swan White”  Lammöronen och Ostronörten är jättestora och jag bara väntar på att det ska komma något   /Anki
kerstin z5-6
24-07-2006, 21:23
Snygga !  och egna
Oh, ostronörten blommar! Jag var säker på att den inte skulle blomma förrän nästa år. Världens sötaste små blå blommor, och när det är "nyregnat" ligger det en vattensdroppe i varje bladveck och glänser som en diamant.  /Anki
Helen i Piteå Zon 5
27-08-2006, 19:09
 Även mina rosa Riddarsporrar 'Dusky Maidens' har börjat blomma, fina är dom. Jag har slut utrymme i mitt album här och på AoT kan jag inte logga in från min dator, så jag får vänta med att visa bilder  / Helen
Margith
27-08-2006, 19:16
Anki, se upp med Lammöronen  Ursöta år 1, år 2 grävde jag upp dem och var nära att ropa på gubben för att få hjälp att få upp dem  Monsterväxter!! Hotade att kväva mina rosor!! Men Ostronörten var kanon  Finns numera på listan över "måste-bara-ha-fröer-till-nästa-år-växter"
Helen i Piteå Zon 5
27-08-2006, 19:18
CITAT (Margith @ 27-08-2006, 20:16) Påminn mig längre fram så får du frön från mig  /Helen
Margith
27-08-2006, 19:21
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 27-08-2006, 20:18) CITAT (Margith @ 27-08-2006, 20:16) Men Ostronörten var kanon :wub: Finns numera på listan över "måste-bara-ha-fröer-till-nästa-år-växter"  :wub: :lol: Påminn mig längre fram så får du frön från mig  /Helen
CITAT (Margith @ 27-08-2006, 20:16) Anki, se upp med Lammöronen :) Ursöta år 1, år 2 grävde jag upp dem och var nära att ropa på gubben för att få hjälp att få upp dem ;) Monsterväxter!! Hotade att kväva mina rosor!! Men Ostronörten var kanon :wub: Finns numera på listan över "måste-bara-ha-fröer-till-nästa-år-växter"  :wub: :lol: Lammöronen har redan nu börjat visa upp sitt rätta ansikte  Men tack ändå för varningen. När jag planterade satte jag tre och tre i små söta grupper precis som jag blivit rekommenderad.  Milde tid vad de växer!!!! Vareviga helg gräver jag nu upp lammöron stoppar ner i krukor och ger bort till "intet ont anande" arbetskamrater, (med ett litet varnande ord). Den här helgen hade jag 10 krukor med mig hem  . /Anki
Helen i Piteå Zon 5!
Tror du att även mina kommer att hinna ge mogna frön i år? När är egentligen "normal" blomningstid för ostronörten?
Undrar en frågvis Anki
Hoppsan då, det visste jag inte om Lammöronen. Jag som satt dem runt mina Therese Bugnuet rosenbuskar. Det här är vad som blommar av mina frösådder just nu:  Pionvallmo
Margith
27-08-2006, 19:35
CITAT (Anki V @ 27-08-2006, 20:27) När jag planterade satte jag tre och tre i små söta grupper precis som jag blivit rekommenderad.  Precis så gjorde jag också
Margith
27-08-2006, 19:43
Oj Magdis vilken fin pion-vallmo Har du satt de vanliga höga lammöronen runt dina rosor, så håll koll på dem! (Stachys byzantina, tror jag) Det finns ju en lägre variant, men vad kan de tänkas heta?  De har jag förstått är betydligt "snällare"
Helen i Piteå Zon 5
27-08-2006, 19:44
CITAT (Anki V @ 27-08-2006, 20:30) Helen i Piteå Zon 5!
Tror du att även mina kommer att hinna ge mogna frön i år? När är egentligen "normal" blomningstid för ostronörten?
Undrar en frågvis Anki Mina blommar nu, så nog tror jag du hinner få frön i år, sedan kommer ni att få mängder av plantor varje år, den frösår sig nämligen rätt rikligt  men plantorna är lätta att dra upp. /Helen
CITAT (Margith @ 27-08-2006, 20:43) Oj Magdis vilken fin pion-vallmo Har du satt de vanliga höga lammöronen runt dina rosor, så håll koll på dem! (Stachys byzantina, tror jag) Det finns ju en lägre variant, men vad kan de tänkas heta?  De har jag förstått är betydligt "snällare" Stachys lanata, har jag. Jag ska hålla koll på dem...kanske får flytta dem innan de vuxit för mycket.
kerstin z5-6
28-08-2006, 09:41
Den snällaste heter silkey fleece och blommar sparsamt -blir max 5-10 cm hög, och är fullständigt marktäckande -men lammöron kan inte konkurrera med stora rosbuskar som Bugnet Tänk på att rosorna växer de med -men avstånd mellan plantorna är nog bra Jag avlägnar ju alla blommor på lammöron .så de inte ska störa blomfärgerna på rosorna
Inger GMT
28-08-2006, 10:49
Hej Lammöronen kan också vara räddningen för en rabatt där inget annat vill växa. Jag hade en sådan rabatt bakom garaget där vi bodde tidigare. Provade allt som skulle tåla sol och torrt utan så bra resultat. Sådde sedan lammöronen och planterade ut dem och det blev helt perfekt. Inget ogräs ville vara där utan bara en fin grå matta som blommade med vackar lila blommor. Hälsn Inger GMT trädgård
Margith
28-08-2006, 11:48
Nu tror jag att jag måste förklara mig Inget ont om Lammöron, de är kanonfina och jag tycker väldigt mycket om dem Men jag satte de 3 och 3 och planterade min Morden Sunrise i mitten Det är inte så smart att plantera en ros som ska bli max 50 cm hög mellan perenner som ligger på 30-40 cm, speciellt inte om rosen frysen ner till hälften under vintern och det efter nedklippning bara återstår 20-25 cm Så för att rädda min ros grävde jag upp monster-lammöronen i våras Naturligtvis blir det en helt annan sak om du har en större ros Av detta lär ni er att läsa på ordentligt innan ni planterar  Jag trodde ju att alla Lammöron höll en höjd av 10-15 cm
kerstin z5-6
28-08-2006, 11:58
 min favorit till de lägre .. limonium tataricum här är en av de lägre,lammöronen
CITAT (Margith @ 28-08-2006, 12:48) Nu tror jag att jag måste förklara mig  Jag gillar också lammöronen skarpt  Jag ser nog inte rosorrna som den växt som skulle kunna vara hotad. Det är snarare de små aklejorna som riskerar att bli undanskuffade. Dessutom så blir mina lammöron inte alls lika låga och silverskimrande som andras jag sett. Jag hade ju med mig ett antal krukor till en arbetskamrat som i våras fick småplantor ur samma sådd av mig. Hon förundrades över att mina var så höga och gröna. Hennes var bara hälften så stora och mycket gråare/ludnare i bladen. Jag måste ha rena dynamiten i min "nyköpta" matjord. Azurriddarsporrarna som skulle bli ca 50 cm är alla uppåt metern höga. /Anki PS. Den där limonium tataricum är ju bara sååå vacker
kerstin z5-6
28-08-2006, 12:19
De kan se väldigt gröna o vattensprängda år ett -år två är de oftast beskedligare i grönfärgen o mer silver om de sitter i torrt läge Har man dem för vått, i alla fall de stora , går de ibland ut för mej  Ett tips är att klippa dem lite grann innan snön så det inte blir för vått o mögligt under all bladmassa ..
Margith
28-08-2006, 12:26
CITAT (Anki V @ 28-08-2006, 13:08) PS. Den där limonium tataricum är ju bara sååå vacker  Hojta till om du hittar fröer till den
kerstin z5-6
28-08-2006, 12:38
jelitto brukar ha -tyvärr hinner de sällan mogna bra här -men kanske den här hösten -de är fina som eternell sedan
Vad finns det mer för fina marktäckare under rosa rosor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|