kerstin z5-6
Först ut - min delpinium Green Twist smile.gif

och mina fådda dubbla snygga är inte långt efter
Anki V
Först ut här var också en delpinium, Azurriddarsporre (Delphinium tatsienense) ”Sky lights”

Färgen på plantorna varierar från helt vita till mörkt blå
(dålig bild)

Tvåa kommer Akleja ”Swan White”

Lammöronen och Ostronörten är jättestora och jag bara väntar på att det ska komma något blink.gif

/Anki
kerstin z5-6
Snygga ! smile.gif och egna smile.gif
Anki V
Oh, ostronörten blommar! Jag var säker på att den inte skulle blomma förrän nästa år.

Världens sötaste små blå blommor, och när det är "nyregnat" ligger det en vattensdroppe i varje bladveck och glänser som en diamant. wub.gif

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
biggrin.gif Även mina rosa Riddarsporrar 'Dusky Maidens' har börjat blomma, fina är dom.
Jag har slut utrymme i mitt album här och på AoT kan jag inte logga in från min dator, så jag får vänta med att visa bilder rolleyes.gif / Helen
Margith
Anki, se upp med Lammöronen smile.gif Ursöta år 1, år 2 grävde jag upp dem och var nära att ropa på gubben för att få hjälp att få upp dem wink.gif Monsterväxter!! Hotade att kväva mina rosor!!
Men Ostronörten var kanon wub.gif Finns numera på listan över "måste-bara-ha-fröer-till-nästa-år-växter" laugh.gif wub.gif laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Margith @ 27-08-2006, 20:16)
Men Ostronörten var kanon wub.gif Finns numera på listan över "måste-bara-ha-fröer-till-nästa-år-växter" laugh.gif wub.gif laugh.gif

Påminn mig längre fram så får du frön från mig rolleyes.gif /Helen
Margith
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 27-08-2006, 20:18)
Men Ostronörten var kanon  :wub: Finns numera på listan över "måste-bara-ha-fröer-till-nästa-år-växter"   laugh.gif  :wub:  :lol:

Påminn mig längre fram så får du frön från mig rolleyes.gif /Helen

wub.gif wub.gif
Anki V
Anki, se upp med Lammöronen  :) Ursöta år 1, år 2 grävde jag upp dem och var nära att ropa på gubben för att få hjälp att få upp dem  ;) Monsterväxter!! Hotade att kväva mina rosor!!
Men Ostronörten var kanon  :wub: Finns numera på listan över "måste-bara-ha-fröer-till-nästa-år-växter"   laugh.gif  :wub:  :lol:

Lammöronen har redan nu börjat visa upp sitt rätta ansikte wink.gif Men tack ändå för varningen.
När jag planterade satte jag tre och tre i små söta grupper precis som jag blivit rekommenderad. unsure.gif

Milde tid vad de växer!!!! Vareviga helg gräver jag nu upp lammöron stoppar ner i krukor och ger bort till "intet ont anande" arbetskamrater, (med ett litet varnande ord). tongue.gif tongue.gif

Den här helgen hade jag 10 krukor med mig hem laugh.gif laugh.gif .

/Anki
Anki V
Helen i Piteå Zon 5!

Tror du att även mina kommer att hinna ge mogna frön i år? När är egentligen "normal" blomningstid för ostronörten?

Undrar en frågvis Anki
Magdis
Hoppsan då, det visste jag inte om Lammöronen. Jag som satt dem runt mina Therese Bugnuet rosenbuskar. unsure.gif

Det här är vad som blommar av mina frösådder just nu:

Pionvallmo
Margith
CITAT (Anki V @ 27-08-2006, 20:27)
När jag planterade satte jag tre och tre i små söta grupper precis som jag blivit rekommenderad. unsure.gif

Precis så gjorde jag också laugh.gif
Margith
Oj Magdis vilken fin pion-vallmo wub.gif

Har du satt de vanliga höga lammöronen runt dina rosor, så håll koll på dem! (Stachys byzantina, tror jag)
Det finns ju en lägre variant, men vad kan de tänkas heta? wink.gif De har jag förstått är betydligt "snällare"
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Anki V @ 27-08-2006, 20:30)
Helen i Piteå Zon 5!

Tror du att även mina kommer att hinna ge mogna frön i år? När är egentligen "normal" blomningstid för ostronörten?

Undrar en frågvis Anki

Mina blommar nu, så nog tror jag du hinner få frön i år, sedan kommer ni att få mängder av plantor varje år, den frösår sig nämligen rätt rikligt biggrin.gif men plantorna är lätta att dra upp. /Helen
Magdis
CITAT (Margith @ 27-08-2006, 20:43)
Oj Magdis vilken fin pion-vallmo wub.gif

Har du satt de vanliga höga lammöronen runt dina rosor, så håll koll på dem! (Stachys byzantina, tror jag)
Det finns ju en lägre variant, men vad kan de tänkas heta? wink.gif De har jag förstått är betydligt "snällare"

Stachys lanata, har jag. Jag ska hålla koll på dem...kanske får flytta dem innan de vuxit för mycket.
kerstin z5-6
Den snällaste heter silkey fleece och blommar sparsamt -blir max 5-10 cm hög, och är fullständigt marktäckande
-men lammöron kan inte konkurrera med stora rosbuskar som Bugnet ohmy.gif
Tänk på att rosorna växer de med -men avstånd mellan plantorna är nog bra
Jag avlägnar ju alla blommor på lammöron .så de inte ska störa blomfärgerna på rosorna
biggrin.gif
Inger GMT
Hej
Lammöronen kan också vara räddningen för en rabatt där inget annat vill växa. Jag hade en sådan rabatt bakom garaget där vi bodde tidigare. Provade allt som skulle tåla sol och torrt utan så bra resultat.
Sådde sedan lammöronen och planterade ut dem och det blev helt perfekt. Inget ogräs ville vara där utan bara en fin grå matta som blommade med vackar lila blommor.
Hälsn Inger

GMT trädgård
Margith
Nu tror jag att jag måste förklara mig biggrin.gif
Inget ont om Lammöron, de är kanonfina och jag tycker väldigt mycket om dem wub.gif
Men jag satte de 3 och 3 och planterade min Morden Sunrise i mitten tongue.gif
Det är inte så smart att plantera en ros som ska bli max 50 cm hög mellan perenner som ligger på 30-40 cm, speciellt inte om rosen frysen ner till hälften under vintern och det efter nedklippning bara återstår 20-25 cm wacko.gif
Så för att rädda min ros grävde jag upp monster-lammöronen i våras laugh.gif
Naturligtvis blir det en helt annan sak om du har en större ros smile.gif
Av detta lär ni er att läsa på ordentligt innan ni planterar smile.gif Jag trodde ju att alla Lammöron höll en höjd av 10-15 cm laugh.gif
kerstin z5-6

min favorit till de lägre ..
limonium tataricum
här är en av de lägre,lammöronen

Anki V
CITAT (Margith @ 28-08-2006, 12:48)
Nu tror jag att jag måste förklara mig  biggrin.gif

Jag gillar också lammöronen skarpt laugh.gif Jag ser nog inte rosorrna som den växt som skulle kunna vara hotad. Det är snarare de små aklejorna som riskerar att bli undanskuffade.

Dessutom så blir mina lammöron inte alls lika låga och silverskimrande som andras jag sett. wink.gif

Jag hade ju med mig ett antal krukor till en arbetskamrat som i våras fick småplantor ur samma sådd av mig. Hon förundrades över att mina var så höga och gröna. Hennes var bara hälften så stora och mycket gråare/ludnare i bladen.

Jag måste ha rena dynamiten i min "nyköpta" matjord. Azurriddarsporrarna som skulle bli ca 50 cm är alla uppåt metern höga. laugh.gif laugh.gif

/Anki

PS. Den där limonium tataricum är ju bara sååå vacker wub.gif
kerstin z5-6
De kan se väldigt gröna o vattensprängda år ett -år två är de oftast beskedligare i grönfärgen o mer silver om de sitter i torrt läge
Har man dem för vått, i alla fall de stora , går de ibland ut för mej sad.gif Ett tips är att klippa dem lite grann innan snön så det inte blir för vått o mögligt under all bladmassa ..
Margith
CITAT (Anki V @ 28-08-2006, 13:08)
PS. Den där limonium tataricum är ju bara sååå vacker wub.gif

Hojta till om du hittar fröer till den laugh.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
jelitto brukar ha -tyvärr hinner de sällan mogna bra här -men kanske den här hösten -de är fina som eternell sedan smile.gif
Magdis
Vad finns det mer för fina marktäckare under rosa rosor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon