Finns det någon bra sida med bilder och namn på skalbaggar på Internet? Jag har försökt hitta, men hittar ingen bra.
Anledningen att jag vill ha en sida är att jag såg en bild på en underlig skalbagge. Den såg ut som en liten skorpion och var ca 6 mm. Kan inte sluta tänka på vad det kan vara.
storm
25-07-2006, 01:46
Bokskorpion kanske? frågan har varit uppe rörut.
Gaia
26-07-2006, 12:35
Jag kom också att tänka på bokskorpion! Den ska man vara rädd om, den gör ingen skada alls utan är riktigt charmig Den här bilden som jag hittade på nätet gör den orättvisa. Den ser inte lika läskig ut i verkligheten då den är så lite, så liten:
Nu hittade jag en sötare bild på det lilla djuret, en bild som gör att man förstår hur litet det är:
Nanna
31-07-2006, 23:36
Oj, så såg den ut! Finns det såna i Sverige?
Whiskuchi
01-08-2006, 07:45
Jadå, här ser jag dem komma spatserande då och då
Nanna
01-08-2006, 09:46
Häftigt. Hade jag faktiskt ingen aning om. Har aldrig sett någon själv.
Whiskuchi
01-08-2006, 10:31
CITAT (Nanna @ 01-08-2006, 10:46)
Häftigt. Hade jag faktiskt ingen aning om. Har aldrig sett någon själv.
Leta runt bland gamla böcker eller annat papper (bakom tavlor sägs också vara ett bra ställe), den äter boklöss och är alltså ett nyttodjur
Gaia
01-08-2006, 22:07
Ja, jag har också sett den några ggr, inte ofta men ändå :-) Man måste titta väldigt noga för att se de små klorna, eftersom bokskorpionen är så himla liten. Ibland har jag haft den i badkaret, och då har jag försiktigt lyft undan den och placerat den på en bättre plats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.