Jenny & Vilda
25-07-2006, 05:15
Jag har en vit, fylld, gammeldags ros i rabatten som ska följa med till en ny rabatt i vår. Den är full med något som jag känner igen som rosenstrit efter att ha varit på svenska rossällskapet och tittat på bilder. Där står det bara att man ska ta död på larverna genom att klämma ihjäl dem eller spola kalltvatten/såpvatten på dem.
Frågan är om angreppet är återkommande till nästa år? Har den större benägenhet att drabbas om den haft det förut eller är det slumpen som avgör om den klarar sig eller inte? Kan beskärning i vår hjälpa?
Tacksam för hjälp!
Stritarna lägger sina ägg i unga skotten på rosen som sedan övervintrar och så börjar allt om. Har haft problem med min Aicha som jag funderat på att skära ner helt, men trist när den nu blivit lite höjd på den, sprutade den med ett pyretrum preparat i våras tidigt, det blev bra. Men i sommar är det stritar på en massa andra rosor, det går inte springa runt och lyfta på alla blad och spryta med såpvatten, det går kanske med få rosor. Så jag tror man får skära ner rosorna lite hårdare på våren.
Jenny & Vilda
26-07-2006, 09:01
Tack för svaret!
Då blir det radikal nerklippning i höst och flytt till våren, eller ska jag göra tvärtom?
Flytta den i höst och klipp i vår
Jenny & Vilda
26-07-2006, 18:21
CITAT (Kajsa @ 26-07-2006, 13:46)
Flytta den i höst och klipp i vår

Ha ha, råkade tänka tvärtom
Tack igen!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.