Ninni1
Hej igen,
Har inte varit här på mycket länge, det har varit mycket annat. Men nu behöver jag lite experthjälp och då kom jag att tänka på er alla på Odla.nu.
Har precis byggt ny uteplats (som blev såååå wub.gif fin !!). Den ligger i rakt söder och ganska vindskyddat.
Här vill jag i alla fall plantera ett litet träd. Det får max bli ca 1,5M högt, gärna blomma på våren och ha vackert färgade blad på hösten. Jag vet att detta är en knepig kombination, men alla tips tas tacksamt emot.

Med varma hälsningar
Ninni
Dzad
Ullungrönn både blommar o har fantastiska höstfärger... fast blir nog mycket högre än så.
Finns nog säkert mer ovanliga sorters buskar/träd som skulle passa, men kan själv inget om såna små träd. smile.gif
Tänkte bara blåsa lite liv i tråden. smile.gif
Taxus
En uppstammad buske av något slag, kanske en stamros? Någon sort som blommar hela sommaren och får fina nypon och gula blad på hösten!
Alexander-VG-zon3
vilken zon ligger det i
Cilla
Hej Ninni,
Jag minns inte heller vilken zon du bor i. Ett 1,5 meter högt träd låter som en ympad variant, eller en som du formklipper. Formklippning brukar inte gå att kombinera med blom, men titta närmre här i forumet eller på google på

- prunus tenella, dvärgmandel (finns två varianter, ena blir 50 cm andra 1,5 m)
- acer griseum, kopparlönn (blir 5 meter högt men växer i zon 3-4 så långsamt att man kan räkna med att det är litet i många år)
- uppstammad häggmispel
- dvärgsyrén, ympad på stam
- stamros

Ullungrönnen är mycket vacker men blir snabbt hög, maxhöjden är 10 meter.
Green Thumb
CITAT (Taxus @ 25-07-2006, 21:38)
En uppstammad buske av något slag, kanske en stamros? Någon sort som blommar hela sommaren och får fina nypon och gula blad på hösten!

Ja, uppstammad häggmispel! Har allt! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon