Full version: Vita larver...
Trädgårdsmannen
Har grävt en del i trädgårdslandet och då och då får vi upp vita larver - ca 5 cm långa och cremevita till nyansen. Dom har små ben i framkant och kravlar på rätt bra. Kan man med utgångspunkt av detta gissa sig till vad det är?

Är livrädd för att det skall vara nå´t skit jag sedan får problem med...
Ewa L
Ser de ut som små Michelin-gubbar? I så fall har jag också sådana. Hoppas någon vet...
Trädgårdsmannen
Ja det kan man nästan säga - ser inte så gästvänliga ut...hoppas någon veeet sad.gif sad.gif
Kerstin i Malmö
Pingborre- eller ollonborrelarver är det troligen. Dom lever ett par år i detta stadie och käkar då rötter! Gräsmatta ska vara populärt och man kan få stora döda områden.
Har också sådana i olika storlekar... Jag avlivar varenda en jag ser eftersom dom käkar på mina växter. Finns nematoder som man kan vattna ut om problemet blir stort.

Kerstin
Trädgårdsmannen
Hujeda mig vad du skräms... sad.gif sad.gif

Sån´t vill jag inte ha i min trädgård - dessutom har jag dom i köksträdgården... mad.gif

Vad göra? Gift är ju inte att tänka på där man skall odla ätbart!
Trädgårdsmannen
Med hjälp av dina benämningar hittade jag den HÄR bilden - det är ju den juh sad.gif sad.gif

Skall tydligen bli en sådan HÄR sedan!!

Vad gör den för sattyg när den väl lämnat larvstadiet?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns även helt ofarliga skalbaggelarver som är vita och fläskiga så man ska nog inte hålla på och döda i onödan. Men ser man att stora delar av gräsmattan dör och gräset går att lyfta i stora sjok pga att det inte har några rötter så kan man nog vara ganska säker på att man måste börja bekämpa.

Pingborrar är nog det som är största skadegöraren den kan verkligen förstöra en gräsmatta. Enligt Maj-Lis Pettersson ska det dock vara lätt att avgöra ifall det är en pingborrelarv. Lägg larven på handen kryper den så är det troligtvis en pingborrelarv, de andra larverna hasar sig mera fram på sidan ifall man lägger dem på handen.
Ewa L
"Mina" Michelin-gubbar är klart betydligt vitare och fläskigare. Som en tjock daggmask men c:a 3 cm.
Låter väldigt löjligt när man försöker beskriva. biggrin.gif
Trädgårdsmannen
Det stämmer i och för sig in på mina också - får väl kolla om dom kryper - gräsmattan är inte fin men det beror på annat laugh.gif laugh.gif och den lossnar inte i sjok heller.

Vem är den där Maj-Lis Pettersson - förlåt om jag är okunnig.
Kerstin i Malmö
I larvstadiet är dom mer Michelingubbar... Bilden du hade Trädgårdsmannen var i förpuppningsstadiet. Jag har försökt hitta en bra bild men inte lyckats.

Kerstin - som inte är förtjust i dessa larver...
Trädgårdsmannen
Katten vår brukar vara en hejare på att krafsa fram dom så jag får hålla utkik - synd att man inte har en digitalkamera för då hade ni snart fått se ett bildbevis på vad jag menar smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Maj-Lis Pettersson har varit med och skrivit denna utmärkta bok

Hon är även redaktör på trädgård fritid

http://www.entom.slu.se/pers/Maj-Lis/fakta...atfritidreg.htm

Hon har ett trädgårdsprogram på radio uppland.

Hon jobbar på lantbruksuniversitetet i Ultuna, hon jobbar mycket med skadedjur och sjukdomar i trädgården.

Hon håller kurser mm.
Trädgårdsmannen
Hittade fler igår...vet någon hur man bäst bekämpar dessa så att man blir av med dem?

Eftersom jag har dem i köksträdgården vill jag inte använda någonting som gör grönsakerna oätliga!!
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är pingborrelarver så brukar biologisk bekämpning med nematoder fungera, när marken börjat bli varm. Annars är det upprepade fräsningar av området under sommren med en jordfräs som gäller ifall du inte vill gräva och handplocka.

Det finns inga kemiska medel ute i handeln som man får hälla ut i jorden som tar död på larverna.

Efter vad jag förstått så har företaget Bionema tagit över försäljningen av biologisk bekämpning för privatpersoner från Predator, så det är nog Bionema man ska kontakta numera om man ska ha nematoder för pingborrar.

http://www.bionema.se/ie.htm

Är det inte pingborrelarver så kanske man ska avvakta det finns en del vanliga skalbaggelarver som exempelvis lever mera av förmultnande växtdelar, de hittas ofta i komposter och ifall man är flitig på att läga ut förmultnande material eller häst/kogödsel i trädgården. Dessa feta vita skalbaggelarver brukar inte ställa till skada på grödor. Alla läskiga larver och kryp man hittar i jorden är inte skadedjur ibland kan de även vara nyttodjur och kan tillhöra nedbrytarna eller så kan de vara rovdjur som äter andra kryp som är skadedjur på växter.
Trädgårdsmannen
Finns det något annat sätt att avgöra om det är en pingborrelarv än "kryptestet"?
Åsa, mälardalen zon 2
Känner tyvärr inte till något annat sett att avgöra om det är pingborrar. Larverna tycker jag ofta är ganska lika varann, men det finns säkert någon småkrypsexpert som kan se skillnad på larver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon