Full version: Himrodskott torkar in
ChristerS
Planterade en Himrod förra hösten i mitt uterum. Vintertemp ca 10 grader, sommartemp ca 25-30 grader, god bevattning och näring. I mars-april drog rankan iväg ca 3 meter, men sedan torkar toppskott och sidoskott in efter ca 10 cm.

Har planterat en röd kärnfri i samma planteringshål och får samma problem med den.

Vad är fel?

Tacksam för svar!
mulle
Vattenbrist? Åtminstone här i mina trakter är det den torraste sommaren på 40 år och ingen växt mår riktigt bra trots att jag försöker vattna så mycket jag bara orkar.
Mulle
Åsa, mälardalen zon 2
Tror också det är vattenbrist + konkurrens, 2 vinrankor i ett hål är nog en för mycket.
ChristerS
Tack för era svar!

Jag kollade bevattningen och jag kan krama vatten ur jorden. Det borde ju räcka till?
Åsa, mälardalen zon 2
Har du kollat långt ner i marken eller bara på ytan vinrankor har djupt rotsystem.

Är det torrt långt ner i marken kan det ändå vara för torrt, är det så blött att du kan krama vatten ur jorden även längre ner så är det värre än torka, då kan det vara för blött = rötterna kan dö av syrebrist.
ChristerS
Får kolla längre ner i jorden. Bifogar här en bild på de skrumpna skotten.

Skrumpna skott
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon