Full version: Hur har ni gjort...
emmapemma
Hej!

Just nu gräver vi gropen för växthusgrunden. Vi kan få tag på markisolering billigt, och jag skulle vilja isolera grunden. Vi tänkte gräva ner till 50 cm djup (bor i zon 2, har blålera i marken), gjuta plintar, fylla upp med 0-32mm, sedan markisolering och på det sättsand (med någon form av åtskiljning mellan isoleringen och sättsanden, alt. lägga isoleringen några cm ner i bärlagret). Marken ska läggas med marksten (betongsten), 5 cm tjocka. Orsaken till att jag vill lägga isoleringen nära marklagret är dels att då behöver jag inte betala så mycket pengar för uppvärmningen ner till isoleringen, dels att isoleringen måste läggas runt växthuset så att den täcker ca 50 cm utanför växthusytan (dvs. något ton mer i grävarbete).

Kommer detta bli bra, eller blir det fel då jag lägger på markisolering? Jag menar med ev. tjälskott.

/Emma
jåj
Hej.
Det hela låter rätt för mig.
Men du nämner gräva ner i lera! här kan det bli en damm med vatten !
Lösningen är enkel samma som på huset en dränering som leder bort vattnet.

Lycka till
JÅJ
emmapemma
Hej jåj!

Jag hittade en gammal AoT (Nr 6 2006, inte såååå gammal), där man gjort precis så här med sin växthusgrund - dvs lagt markisoleringen precis under sättsanden, så det lugnande mig.

Ja, grannen verkar ha fått ta den mesta snösmältningen hittills biggrin.gif , eftersom hennes tomt ligger några cm under vår, dessutom, i våras hade vi inga problem alls med det, utan avrinningen verkar ha skett till vår nygrävda häck, som har vuxit som ogräs detta år. Så dräneringen verkar ske av sig själv.

/Emma
emmapemma
ÄNTLIGEN har vi (dvs. min man wub.gif ) grävt ur växthusgrunden. Ca 10 ton lera har försvunnit därifrån, så nu är det bara resten kvar tongue.gif

Ville bara berätta, för jag är så NÖJD, nu kan vi ta semester på riktigt!

/Emma
titti49zon6
Jag gjorde på samma sätt som du beskriver när jag byggde växthus för 6å sen
Grävde ur ordentligt,la grovt grus i botten sen sand och därefter markisolerin och mer sand.Ovanpå detta lades plattor MEN redan våren därpå hade jag en mindre översvämmning på den lägsta sidan, likadant året därpå och var tvungen att gräva ned dräneringsrör under växthuset och på sidorna
Min tomt sluttar svagt och i o m att man gräver ur en stor grop blir det som en mindre damm
Rekomenderar att du sätter dräneringsrör i botten som du kan leda till ett dike som tar hand om överflödigt smältvatten
emmapemma
Tack för varningen Titti (och jåj). Ja, just nu är det ju en lätt sak att lägga dränering genom den sista jordbiten ner till häcken. Problemet är väl isåfall att vi gräva utan sluttning. Och att få ork till att gräva in rören i häck-planteringen. Vi har ju trots allt el-rännan kvar att gräva (pust sad.gif ), 60 cm djup och 20-30 meter ungefär...

Det är konstigt, jag har trott att vi lever på blålera, men det kan inte vara riktig styv blålera ändå. Den är inte riktigt så fast. Nå, kleggig nog är den ju, och efter spöregnen de senaste dagarna blev det mycket tyngre att jobba, men allt vatten försvann. Inte den minsta pöl upptäcktes, inte ens strax efter de senaste regnen. Det tycker jag förstås bådar gott.

/Emma
emmapemma
I helgen lade vi bärlager, och igår hade växthuset kommit till Schenker-BTL...

Ringde dem, men de kunde bara köra ut till oss på torsdagar, och denna torsdag är maken upptagen, så huset levereras nästa torsdag smile.gif

Men då hinner vi ju lägga markstenarna i helgen biggrin.gif

Åhh... nu har jag väntat såååå länge, nu vill jag få det klart!

Min dotter sa till mig vid frukosten, efter att jag utbrustit "Snart kommer växthuset": -Men mamma, det där har ju du sagt... minst TUUUUSEN gånger!!!!

blink.gif VA!? Inte fler?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon