jag planterade en blodgrapekärna och den har växt, långsamt men ändå... jag blev glad att jag fick den att gro. är det nån här som har erfarenhet av blodgrape. ska jag toppa den? e det nåt annat man måste tänka på?
/marcelo
Scout
30-07-2006, 22:45
Fungerar som alla andra citrusar, har för mig att grapefrukt fick ganska rejäla taggar. Undvik kalkhaltigt vatten citrusar tycker inte om det i längden. De är känsiga för spinnkvalster.
Om den inte grenar sig av sig själv så toppa den när du tycker den är lagom hög och forma den till ett lagom stort träd. Några frukter får du nog inte på många år, tror dessutom inte att de är helt sortäkta. (som med äpplen, man ska ympa om man vill ha samma frukt), men det blir en snygg växt.
Hade en grapefrukt förut men spinnkvalster i kombination med kalkigt uppsalavatten dödade den på mindre än två år.
Lycka till...
Marcelo
31-07-2006, 09:42
tack för ditt svar. kan man avkalka vatten på nåt sätt?
Alexander-VG-zon3
31-07-2006, 11:46
CITAT (Marcelo @ 31-07-2006, 10:42)
tack för ditt svar. kan man avkalka vatten på nåt sätt?
ja finns många sätt men dom flesta funkar inte så bra eller inte alls det bästa är att ta regn vatten,köpa batterivatten,destaliserat eller hur det stavas
Marcelo
31-07-2006, 15:57
har inte råd att köpa vatten o har ingen möjlighet att samla regn... trist
Scout
07-08-2006, 01:28
Om du har kalkigt kranvatten så kan det bli lite kärvt för den, men det är ju inte alls säkert att den dör, men den kanske inte frodas och växer lika bra som den skulle kunnat.
Tror att kalciumkarbonaten fälls ut från vattenlöst form till fast saltform i jorden. så om man planterar om den lite oftare kanske man kan undvika att det accumuleras massor av kalk, vad vet jag...
Om du har tillgång till ett kemilab på t.ex. skola, universitet eller jobbet, är det ju bara att ta hem lite destvatten därifrån. Jag har aldrig orkat bry mig, trots att mitt kranvatten är mycket hårt, de flesta växter överlever mer än man tror så ge inte upp.
Krokodilen
01-05-2012, 16:10
CITAT (Marcelo @ 31-07-2006, 16:57)
har inte råd att köpa vatten o har ingen möjlighet att samla regn... trist
Gör som vi gör: När du kokar vatten till kaffe eller thé så koka lite för mycket. Sen häll över det på en vattenkanna och använd till de växter som är extra kalkkänsliga.
Destillerat vatten misstänker jag inte är bra för blommor, det är nog alldeles för rent.
Maj-Elén
01-05-2012, 20:23
Det var någon här på forumet som skrev att hon lade citronskivor ovanpå krukjorden. Kanske är det en bra lösning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.