Full version: Gurkmjöldaggsvarning
Åsa, mälardalen zon 2
Suck inte bara ohyran trivs i värmen gurkmjöldaggen verkar ha färdats mycket snabbare än normalt från Europa, jag hittade de första mjöldaggsfläckarna idag på squashen och det är åtminstone 1 månad tidigare än normalt. mad.gif sad.gif

Det var på sorten jag provodlar åt Runåbergs jag främst hittade små mjöldaggsfläckar på så det blir en prick i protokollet den verkar inte vara så motståndskraftig, synd för den har ju väldigt häftiga frukter.

Gossen Ruda
Det är fn väldigt hög luftfuktighet vilket säkert hjälper till. Jag har just nu 70 % relativ luftfuktighet inomhus.
Gurkan
Förra året fick jag tomatmjöldagg på en av mina tomater men angreppet utvecklade sig inte vidare efter att jag avlägsnat de angripna bladen. Vad som gjorde att det slutade spida sig vet jag inte, kanske väderomslag, även om just denna svamp tydligen kan utvecklas i såväl torrt som fuktigt klimat.

Åsas svar ang. tomatmjöldagg

Kan det vara så att angreppet av gurkmjöldaggen avstannar om vi får ett väderomslag ?? Om vi nu får det ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon