|
Storkis
25-07-2006, 12:17
har en flaska underbar örtolja som är inköpt utomlands. Jättegod att smaksätta olika slags mat med. Det är chili, vitlök, och en ört som jag tror är rosmarin. Alla kryddorna ligger hela och snygga, vitlöken i klyftor, örten en fin kvists och chilin är små frukter.
Tänkte göra egen olja nu, men undrar om nån vet hur man gör? Fyller man bara på olja tillsammans med kryddorna i en flaska och låter det stå? Eller ska det hela hettas upp för att oljan ska ta smak?
Glad för svar!
/Storkis
Man fyller på olja och kryddor i en flaska och låter det stå i en vecka eller två i rumstemperatur eller till och med lite varmare (soligt fönster t.ex).
Däremot måste man se till att inte örter m.m. hamnar på ytan, för då kan de börja mögla. Använder man färska örter, vitlöksklyftor osv finns det även en risk att de börjar jäsa.
Det bästa är egentligen att sila bort örterna när oljan har tillräckligt med smak. Då minskar man risken att det börjar mögla eller jäsa. Jag brukar hälla allt i en vanlig glasburk medan det ska dra och hälla oljan i snygg glasflaska först när den är silad. Då kan man även passa på och använda lite extra mycket örter, så att man får mycket smak på oljan.
Storkis
26-07-2006, 14:03
Tack för det Noora! Jag ska prova att göra det där när min egen chili har mognat. Rosmarin har jag köpt i en kruka i butiken. Den har nog inte maximalt med smak, är kanske för mycket driven? Men med din metod kan jag ju bara ta desto mer av örten, tänker jag. Så bra!  Fransk dragon har jag egen, så jag får väl prova nån blandning där också.
Har du gott om dragon så tycker jag du ska prova att göra en dragonvinäger. En riktig klassiker. Tips på dragonvinäger och användning.Googla på dragonvinäger så hittar du massor av recept där den rekomenderas.
Jag brukar alltid göra min egen örtolja + vinäger. Just nu står en flaska vinager med dragon och en med luftlök och dill i köksfönstret. (de ska stå där i 2-3 veckor). Jag brukar också göra örtolja med ringblomma som bas i salvor och krämer men då tar jag kallpressad linfröolja men det gårlika bra med kallpressad olivolja. Till vinäger tar jag en billig sort som säljs på Willys för 7, 90 som heter äppelvinäger. Den ger en bra och frisk bas för alla sorters kryddor. Du kan göra olja och vinäger på nästan vad som helst; hallon, blåbär, olika kryddor, lök, bara fantasin sätter gränser Jag brukar vända på flaskorna med olja 1 gång/dag så möglar de inte!
Dragonvinäger är ett bra sätt att få ut maximalt med smak ur dragonen  Min dragon växer så långsamt att jag sällan får någon stor skörd, men det räcker gott och väl till en flaska dragonvinäger.
Jag tackar mig själv, noora och Merlin för tipsen och ska köpa en flaska äppelcidervinäger på vägen hem från jobbet idag !!  Dragon har jag gott om.
Storkis
29-07-2006, 11:05
Jag tyckte att dragonen inte hade nån vidare fin arom. Kanske för att den redan börjat sätta knopp, att jag är lite sent ute? Det är bara en minre del av plantan som överlevde vintern dessutom. Så den får nog växa vidare.
Jag valde bland det som doftade gott i trädården. Och det blev citrontimjan och libsticka. Så dem plus några klyftor vitlök har jag lagt in i en burk med ekologisk, vacker gul rapsolja.
Jag valde en högsmal burk som jag fyllde upp till randen sedan bubblorna har fått stiga upp över natten. Så jag lyckades få bort nästan all luft ur burken, men en liten bubbla blev ändå kvar.
Tack för tipsen att vända burken! Får se om jag går tillväga på det viset. eller i alla fall att flytta runt bubblan. För örterna flyter ju upp och det är svårt att undvika att nåt hamnar i luften.
Vad använder ni dragonvinägern till förresten?
Storkis
29-07-2006, 12:05
Burken med oljan blev riktigt varm där en stod i solen på balkongen!
Undrar hur mycket som är FÖR varmt?
Jag vände burken så att det svarta locken kommer neråt och ställde burken i halvskuggan. För att svalna lite.
Det finns ingen för varmt! Mina står i gassande sol (nåja inte idag - det har mest regnat  ) i ett söderfönster och oljan blir jättebra varje år... Du har gjort helt rätt att du har vänt på burken, någon enstaka luftbubbla gör inte så mycket bara oljan täcker örterna! Provar gärna ringblommor i din olja den får en jättefin färg och arom!
CITAT (Storkis @ 29-07-2006, 12:05) Jag tyckte att dragonen inte hade nån vidare fin arom. Kanske för att den redan börjat sätta knopp, att jag är lite sent ute? Det är bara en minre del av plantan som överlevde vintern dessutom. Så den får nog växa vidare. Färsk dragon har en lite annan karaktär på smaken än torkad dragon och dragonvinäger. I dragonvinägern framträder de bästa bitarna av aromen, den som man hittar i t.ex. bearnaisesås. Färsk dragon använder jag nästan aldrig.
Storkis
01-08-2006, 16:01
Är spänd på att se vad resultatet ska bli.
Faktiskt blir oljan grumlig när burken står i solen och blir varm. Så kanske passar det ändå inte att det blir så här varmt, för just de här örterna??
Tack för era svar!
Bottensatsen kan bli grumlogdet är inget att bry sig om. Du kan ju skaka flaskan om det stör dig men det är normalt
Österläge
06-08-2006, 11:21
Jag har en relaterad fråga... Visst är det väl viktigt att flaskan/burken är tät, även när oljan är klar? Jag har sett flaskor i butiken utan kork, då borde väl oljan bli dålig? Eller?
Ja, oljan ska förvaras i tät flaska eller burk. Om du hittar fina glasflaskor som saknar kork kan du köpa korkar separat. Det brukar finnas vid vinsatserna i större mataffärer.
CITAT (uteplatsen @ 06-08-2006, 12:21) Jag har en relaterad fråga... Visst är det väl viktigt att flaskan/burken är tät, även när oljan är klar? Jag har sett flaskor i butiken utan kork, då borde väl oljan bli dålig? Eller?  Jobbigt att bära hem också ... det blir klafsigt i matkassarna om man inte håller tungan i rätt mun. Skämt åsido ... Koniska korkar brukar man kunna hitta på varuhusens hembryggningsavdelning eller i butiker som säljer tillbehör för hembryggning. Panduro och liknande hobbyaffärer brukar också ha sånt. Ju mer kontakt oljan får med luftens syre desto fortare härsknar den, även om inte olivolja är så känslig så blir den dålig ju mer luft/luftcirkulation det finns i flaskan. Ska man lagra sin färdiga olja länge är det full flaska + lufttätt, mörkt och svalt som gäller.
En fråga - när man är klar med sin olja/vinäger, hur länge kan man spara den om man använder den regelbundet? Några veckor eller några månader? Den blir inte dålig?
Ska man skölja sina hemodlade örter innan man stoppar in dem i oljan - då måste de väl torka innan de åker in i oljan?
CITAT (frugb @ 09-08-2006, 10:21) En fråga - när man är klar med sin olja/vinäger, hur länge kan man spara den om man använder den regelbundet? Några veckor eller några månader? Den blir inte dålig?
Ska man skölja sina hemodlade örter innan man stoppar in dem i oljan - då måste de väl torka innan de åker in i oljan? Ja man bör skölja så att det inte kommer med några jordrester. Man bör inte heller stoppa i alltför mycket örter och man bör gärna tillsätta någon form av syra (vinäger eller citron) och förvara kallt. Se mera på: http://www.colostate.edu/Orgs/safefood/NEW...TR/v2n4s08.htmlhttp://www.foodscience.afisc.csiro.au/oilvine.htmhttp://www.everything2.com/index.pl?node_id=1542272
Österläge
09-08-2006, 12:28
CITAT (Gurkan @ 08-08-2006, 16:54) Jobbigt att bära hem också ... det blir klafsigt i matkassarna om man inte håller tungan i rätt mun. Skämt åsido ... Koniska korkar brukar man kunna hitta på varuhusens hembryggningsavdelning eller i butiker som säljer tillbehör för hembryggning. Panduro och liknande hobbyaffärer brukar också ha sånt. Ju mer kontakt oljan får med luftens syre desto fortare härsknar den, även om inte olivolja är så känslig så blir den dålig ju mer luft/luftcirkulation det finns i flaskan. Ska man lagra sin färdiga olja länge är det full flaska + lufttätt, mörkt och svalt som gäller. Precis vad jag trodde... De flaskor jag sett är alltså för att förvara olja/vinäger i, inte redan fyllda, men de sa i affären att man inte behövde ha kork på, det var en sån där hällpip utan skydd... Bullsh*t alltså...
Ska du förvara oljan nån längre tid så skulle jag absolut inte rekomendera att du bara har en öppen hällpip eftersom luften då kan cirkulera och skadar oljan (+ att småkryp kommer in, bananflugor o annat smått o gott).
Men, hittar du snygga flaskor så kan du ju som sagt köpa korkar separat för några få kronor.
Jag har även sett hällpipar med ett litet "lock" för pipen. Vi har köpt en sån men har inte hunnit prova den än.
Österläge
10-08-2006, 13:43
Fast nu när jag läste Kurts inlägg blev jag lite orolig för att göra egen örtolja... låter ju jätteläskigt! Och lite synd om man måste ha oljan i kylen, den är ju fin att titta på... Ni som brukar göra egen olja, har ni i vinäger o så, som det stod i Kurts inlägg och i länkarna?
CITAT (uteplatsen @ 10-08-2006, 14:43) Fast nu när jag läste Kurts inlägg blev jag lite orolig för att göra egen örtolja... låter ju jätteläskigt! Och lite synd om man måste ha oljan i kylen, den är ju fin att titta på... Ni som brukar göra egen olja, har ni i vinäger o så, som det stod i Kurts inlägg och i länkarna? Man kan ju minska riskerna genom att inte stoppa i alltför mycket och inget som är jordigt. Tasteline har endel recept, men varnar också för t ex vitlök i olja. Och när Ernst gör smaksatt olja i SVT så sänker han pH med lime (även om det felaktigt anges att det är för att förhindra att det härsknar). I Sverige förekommer varje år ett fåtall fall av botulism, oftast i samband med sillinläggningar där man slarvat med salt eller ättika. Små barn är mycket mera känsliga och kan bli sjuka bara de får i sig lite jord.
Storkis
10-08-2006, 15:47
Nu är örtoljan färdig
Det gick bra. Men den blev inte särskilt god heller.
Kanske jag ska köpa sånt på en delikatessavdelning i matbutik istället?
CITAT (Storkis @ 10-08-2006, 16:47) Nu är örtoljan färdig
Kanske jag ska köpa sånt på en delikatessavdelning i matbutik istället? Det var ju tråkigt att det inte blev så bra. Men berätta gärna hur du gjorde och vad/hur mycket du hade i så slipper vi göra samma misstag. Och du, ge inte upp nu bara för att första experimentet inte blev 100% bra. Som med allt annat måste man ju lära sig först.
Österläge
12-08-2006, 13:25
CITAT (KURT @ 10-08-2006, 15:11) Man kan ju minska riskerna genom att inte stoppa i alltför mycket och inget som är jordigt. Tasteline har endel recept, men varnar också för t ex vitlök i olja. Och när Ernst gör smaksatt olja i SVT så sänker han pH med lime (även om det felaktigt anges att det är för att förhindra att det härsknar). I Sverige förekommer varje år ett fåtall fall av botulism, oftast i samband med sillinläggningar där man slarvat med salt eller ättika. Små barn är mycket mera känsliga och kan bli sjuka bara de får i sig lite jord. Ok, så då ska det inte vara någon fara, om man inte tar för mycket, tvättar det noga o förvarar oljan kallt? Låter ju lugnande...  Det får nog bli ett försök iaf... Hur stor sats brukar ni göra? 200 ml, 500 ml...?
CITAT (Storkis @ 10-08-2006, 16:47) Nu är örtoljan färdig
Kanske jag ska köpa sånt på en delikatessavdelning i matbutik istället? På vilket sätt blev den inte god?
Storkis
09-09-2006, 14:20
CITAT (noora @ 13-08-2006, 19:33) CITAT (Storkis @ 10-08-2006, 16:47) Nu är örtoljan färdig
Kanske jag ska köpa sånt på en delikatessavdelning i matbutik istället? På vilket sätt blev den inte god? Nu har har faktiskt använt olujan i en del grytor och tycker att smaken inte har så dum ändå. Men såklart är det inte så lätt att veta hur det blir när man bara tar de örter som råkar finnas... Inte blev det ju som den köpta förstås. Och inte alls så starkt så jag får använda den som bas i stekningen, istället för att sätta till några droppar på slutet. Tror att jag kanske behöver dekantera den också nu? Satsen blev i två små flaskor när jag hällde upp den. Och den som jag lyckligtvis använde först började se otrevligt oklar ut i nån klump på botten. Antagligen kring nåt grums om låg där, tror jag. Jag slängde det sista i den flaskan. Så det jag använde idag tror jag att jag behöver hålla över i nåt annat. För att få bort det lilla grums som finns där. Nån som har nån sympunkt på det?
Jag såg nu att du hade libsticka i örtoljan. Kanske inte den ört jag skulle ha valt  Förmodligen kan det bli bra till grytor och soppor, vilket nog är den enda användning jag har hittat till libsticka än så länge. Dom köpta örtoljorna tycker jag inte heller har så stark smak. Du tänker inte på eteriska oljor eller nåt sånt? De framställs ju på ett annat sätt. Den enda köpta kryddade olivoljan jag har haft som hade rejält med smak från kryddan var chiliolja, och den blir lika stark om man gör den själv (förutsatt att man tar stark chili...) Prova att sila oljan genom kaffefilter. Det kan bli kvar "damm" av örterna i oljan, som sen samlas som grums på botten. Samma gäller när man gör örtkryddad vinäger eller sprit. Kaffefiltret brukar få bort det mesta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|