Full version: kastenjeträd
mittas
Hej
Är det ån i detta avlånga land som vet om man kan beskära ett kastanjeträd (hätkastanj), vårat är så höst att solenskuggas sad.gif
skulle gärna vilja toppa det lite tongue.gif
MVH Catarina
Hannele
CITAT (mittas @ 25-07-2006, 14:25)
vårat är så höst att solenskuggas sad.gif

När det är +25-30°, så letar man ju lite svalkande skugga, under ett träd där det svalkas. sleep.gif
mittas
Hej
Visst vill man ha skugga mitt på dan, men detta är framåt kvällningen
som solen skuggas rolleyes.gif
Danne_77
Hästkastanjer är ett fint träd. Ja tycker attingen låter du det stå där som det gör idag annar så stypar du kastanjen och det kommer inte att se natuligt ut längre. Om du väljer att stypa kastanjen så tycker ja att du ska överväga att ta ner det i stället.
Taxus
Grenar och stam som är smalare än 10 cm i diameter brukar gå bra att såga av, trädet brukar läka såna snittytor. Men det brukar inte dröja så länge innan trädet växt ut till den ursprungliga storleken igen. Nu och fram till slutet av september är en bra tid om du vill gallra och beskära.

Utan att försöka tillrättavisa dig tror jag också att trädet kanske står på fel plats eller att man i längden får acceptera storleken. Det är svårt att hålla ett stort träd snyggt i formen genom att beskära för sol.
Cilla
Kastanjer övervallar ofta beskärningssnitt väl men andra stresskador uppstår i dem vid beskärning som gör att jag inte rekommenderar beskärning alls som syftar till formning eller reducering. Å andra sidan handlar det ju om hur länge man vill att trädet ska leva.

Är det ett stort kastanjeträd gör du nog bäst i att kontakta en utbildad arborist för jobbet. Kastanjer som kapats av lekmän är inte vackra, och dessutom blir de rötskadade av felbeskärning. Och dessutom som Taxus skriver, en lekmannabeskärning leder ofta till tätare tillväxt i snabbare takt än trädet hade som obeskuret.
mittas
Hej
I mitt album har ha lagt in ett kort på kastanjeträdet, från början hade vi 2 st som stod brevid varandra me de ena har vi tagit bort för de kunde inte växa ordentligt, stod för nära varandra. Detta stora träd har flera sprickor i sig antagligen efter åskan, nästan gång åskan går ordentligt så kanske de klyver trädet och då får vi det i huset wacko.gif inte så roligt

De bästa är kanske att såga ner det.
mvh Catarina
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (mittas @ 29-07-2006, 09:42)
Hej
I mitt album har ha lagt in ett kort på kastanjeträdet, från början hade vi 2 st som stod brevid varandra me de ena har vi tagit bort för de kunde inte växa ordentligt, stod för nära varandra. Detta stora träd har flera sprickor i sig antagligen efter åskan, nästan gång åskan går ordentligt så kanske de klyver trädet och då får vi det i huset wacko.gif inte så roligt
mvh Catarina

Ditt album är inte tillgängligt du har nog inte länkat det till din forumprofil (vilket görs genom att man går in i kontrollpanelen och redigerar profilinformationen det finns en ruta där som man ska fylla i).
mittas
Hej
Tack Åsa för hjälpen biggrin.gif
Cilla
Det här ser ut att vara ett mycket vackert exemplar! Att kapa topparna på träd är det värsta de vet. Det skulle jag absolut inte göra med denna. Ifrågasätt hellre trädet, eller gör flera olika platser för solstunder på tomten.
Danne_77
Det var ett fint kastanjeträdet det skulle jag vara stolt över. Om jag hade ett sådant. Jag tycker att ska spara trädet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon