Full version: Rost på Stockrosorna
nina L
Jag har fått rost påmina stockrosor. Vad ska jag göra? Ta bort allt eller?
Kommer den att sprida sig till rosorna eller är det olika sorters rost? ohmy.gif
Trädgårdsmannen
Hur ser rost ut? Vad är det?
Åsa, mälardalen zon 2
Rost är en svampsjukdom, på stockrosor bildas kuddar under bladen och bladen vissnar sedan + även blommorna brukar bli fula och vissna.

Stockrosrosten går inte på vanliga rosor som hör till ett helt annat släkte, däremot går stockrosrosten även på en del malvor som är lite mera släkt med stockrosorna. Det malvor som främst får stockrosrost är lite mera vilda malvor. Malvorna visar dock inte alltid någon tydlig skadebild som man lätt ser på stockrosor

Det är svårt att bli av med rosten, det sägs att man kan minska ner angreppen ifall man tar bort de första bladen som dyker upp på våren + täcker plantan helt med kompostjord. +Sedan behandlar växten regelbundet med svampmedel. Sjukdomen övervintrar på växten så har man en gång fått den så brukar man inte bli av med den helt. Själv lyckades jag inte bli av med rosten på mina och det finns malvor här så jag tog bort stockrosorna och odlar annat istället.

Man måste vara uppmärksam när man köper plantor i handeln jag har sett plantor som har sett ut att ha små angrepp av stockrosrost i trädgårdsbutiker. Stockrosrosten kan även spridas med frö så helt säker kan man nog inte vara ifall man köper frön.
nilla
CITAT
Stockrosrosten kan även spridas med frö så helt säker kan man nog inte vara ifall man köper frön.

Det kan nog stämma. Jag sådde en påse svarta stockrosor förra sommaren och alla dom har fått rost nu. Övriga, självsådda stockrosor i trädgården visar inga tecken alls.
Sprider rosten sej lätt? I så fall måste jag nog gräva upp och bränna dom drabbade för att inte sabba resten. Synd, dom svarta är fantastiska och dom andra som kommer skulle jag tro är dom vanliga röd/rosa/gula.

Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
Japp rosten sprider sig. Rosten är en svampsjukdom och svampsjukdomar sprider sig med konidier eller sporer via vind och vatten så de brukar kunna sprida sig ganska effektivt.

I detta tidigare tips sägs Alcea kurdica vara motståndskraftig mot rosten kanske den kan vara värd att testa.
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...d1e0ffb83ba7328
nilla
Jaha, då blir det att gräva upp och kasta - synd!

Tack för tipset om Alcea kurdica!

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon