Orcus
Jag och sambon har högtflygande planer om vårat hus och våran tomt. vet ej när allt kommer bli genomfört eller om det ens kommer bli det nån gång alls.
Just nu funderar jag på en hönsgård för att få ägg så vi klarar oss utan att behöva köpa några. sen får man väl gödsel av hönsen som bonus för växterna på tomten smile.gif

Men, finns det några regler man måste följa vid byggandet av hönsgården, sov/ruvplatsen? storlek eller något annat som är ett måste.
Skulle det funka att ha den efter norrsidan av huset eller måste hönsen ha mycket sol?
Klarar man sig utan tupp? tror inte grannarna skulle bli allt för glad om jag skaffade en sån...
Hittade inget forum för såna här frågor på nätet så därför får ni äran att svara istället smile.gif
Piccante
när det gäller utrymmenas storlek och inredning så kolla med jordbruksverket vilka som är minsta mått i kvm/ höna och vilka grundläggande krav som ställs i djurskyddslagen. De borde ha information på sin sajt.

Hönsen ska definitivt ha ett rede att lägga äggen i. annars riskerar man att få ägg både här och där. Höns vill gärna lägga äggen på en lite mörkare och avskild plats där de kan få vara i fred. Annars riskerar ägg att trampas eller hackas sönder.

Sittpinnar är oxå nödvändigt för höns sitter ned och vilar/ sover och sittpinnar ska aldrig vara fyrkantiga typ vanlig regelvirke för då får de ont i fötterna när de håller sig fast i pinnen. Använd antingen hyvlade reglar, rundstav eller naturliga pinnar.

Tupp är inte nödvändigt om man inte vill ha tillökning men de har ofta en dämpande effekt på bråkiga höns som annars slåss om herraväldet när det inte finns någon som är högst i rang.

Det finns en hel del bra böcker om hönshållning så kolla på biblioteket. En bok som jag kan rekomendera är Husdjur till husbehov av Håkan Hallander.
mulle
Det finns bra böcker med beskrivningar av hönshus, hur många kvadratmeter hönsgård man ska räkna med per fågel för att de ska må bra, hur man gör huset lättskött, hur man konstruerar värplådor o.s.v.
Jag kommer ihåg att jag lånade litteratur på bibban innan vi fixade vårt.

Dessutom har ju fågelinfluensan fört med sig nya bestämmelser som det gäller att kolla upp.

Jag har föstått att det kan bli lite oreda bland kvinnfolket om man inte har någon hane. Men jag kan inte säga något närmare för vi har alltid haft tuppar också.

Det är jätteroligt att tassa ut i morgondaggen och hämta sitt frukostägg! Jag har verkligen saknat det i år! Höns är dessutom både personliga och roliga husdjur.

Mulle
Orcus
Tack för bra svar. ska kolla med jordbruksverket vad de säger.

Vi har en källare inne under huset som jag hade tänkt inreda som ett rede isåfall, har varit en kÅlkällare förut men vi kommer troligen inte utnyttja den utan vi använder en annan källare istället som är bredvid denna.
i denna kålkällare så får dom de mörkt och så, och jag kan säkert isolera så det blir rätt behaglig temperatur året runt.
Om det nu inte är dumt att ha hönsen "inne" i huset, tänker på om det blir kvalster och såna grejer...

jag får se till att hitta några lugna hönor som bara lever för äggläggning då som klarar sig utan en tupp wub.gif
Kryddan03
Här kanske du kan hitta lite info:

Alternativ.nu (De har även ett forum för fjäderfä)

Svenska Lanthönsklubben

Svenska Rasfjäderfäförbundet
KURT
CITAT (mulle @ 25-07-2006, 16:08)
Det finns bra böcker med beskrivningar av hönshus, hur många kvadratmeter hönsgård man ska räkna med per fågel för att de ska må bra, hur man gör huset lättskött, hur man konstruerar värplådor o.s.v.
Jag kommer ihåg att jag lånade litteratur på bibban innan vi fixade vårt.

Dessutom har ju fågelinfluensan fört med sig nya bestämmelser som det gäller att kolla upp.

Jag har föstått att det kan bli lite oreda bland kvinnfolket om man inte har någon hane. Men jag kan inte säga något närmare för vi har alltid haft tuppar också.

Det är jätteroligt att tassa ut i morgondaggen och hämta sitt frukostägg! Jag har verkligen saknat det i år! Höns är dessutom både personliga och roliga husdjur.

Mulle

Förra året kom boken Höns ut, skriven av Karin Neuschütz, Kristina Odén och Tore Hagman. En mycket bra introduktionsbok, täcker det mesta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon