Full version: Utrota ormbunkar
markop
Vet någon hur man får bort dessa envisa växter ? Jag har grävt och åter grävt upp dem men de fortsätter att växa på andra ställen i trädgården. Att spruta med Roundup verkar inte heller fungera bra, dessutom blir gräset runt om fult.... Tacksam om någon har ett bra tips!
Gossen Ruda
Jag har just påbörjat ett projekt som bl.a. innebär borttag av några bestånd örnbräken. I mitt fall kör jag med en väl tilltagen mängd Roundup för det har fungerat tidigare. Men ofta får man spruta ett par gånger för dom är livskraftiga. Givetvis fungerar det att hela tiden dra upp alla nya blad men frågan är som vanligt vem som tröttnar fortast. biggrin.gif Vilka ormbunkar är det hos dig?
Sommartorparn
CITAT (markop @ 25-07-2006, 15:35)
Vet någon hur man får bort dessa envisa växter ? Jag har grävt och åter grävt upp dem men de fortsätter att växa på andra ställen i trädgården. Att spruta med Roundup verkar inte heller fungera bra, dessutom blir gräset runt om fult.... Tacksam om någon har ett bra tips!

Och jag som har satt ormbunkar i rabatten och blev överlycklig över att den har börjat sprida sig. wacko.gif
Gossen Ruda
Det finns många olika ormbunkar där inte alla är lika besvärliga. Tar man med bräken så finns det ännu fler.
Sommartorparn
Hur vet man om det är en bräken eller en ormbunke? Har tagit från skogen o satt i rabatten. Tyckte det blev snyggt. Var det ett misstag kanske?
Gossen Ruda
Behöver inte vara ett misstag för du har säkert flyttat in en ormbunke. Hos ormbunkarna kommer bladen upp i en cirkel från ett gemensamt tillväxtcentrum, hos bräken kommer bladen upp ett och ett från en underjordisk rotstam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon