Full version: igelkott
mittas
Hej
I höstas byggde en igelkott bo i mina rodedenderon, hade tänkt att flytta dom sad.gif
Nu undrar ja om man kan flytta en igelkottsbo, har ej sett någon där sen parningen som var i våras.
Vill gärna flytta´mina blommor eftersom dom ej trivs där
mvh Catarina biggrin.gif
Inga från Närke
CITAT (mittas @ 25-07-2006, 15:37)
Hej
I höstas byggde en igelkott bo i mina rodedenderon, hade tänkt att flytta dom sad.gif
Nu undrar ja om man kan flytta en igelkottsbo, har ej sett någon där sen parningen som var i våras.
Vill gärna flytta´mina blommor eftersom dom ej trivs där
mvh Catarina biggrin.gif

Om du lägger din fråga i tråden för Vilda djur kanske du får några mer svar.
Diabolique
Det ska inte vara några som helst problem.
Igelkottar byter ofta boplats självmant, så om du flyttar blommorna så kommer kotten att hitta ett nytt bo.

Jag skulle vilja påstå att jag är lite av igelkottsexpert, eftersom jag själv har en Afrikansk pygméigelkott som husdjur och har läst på så mycket jag kan om igelkottar över lag. Jag älskar dem! wub.gif
mulle
CITAT (Diabolique @ 25-07-2006, 16:47)
Jag skulle vilja påstå att jag är lite av igelkottsexpert, eftersom jag själv har en Afrikansk pygméigelkott som husdjur och har läst på så mycket jag kan om igelkottar över lag. Jag älskar dem!  :wub:

Jag kastade mig över ditt album - sååå söt!
Sover din kotte idesömn som våra vilda?
Mulle
Diabolique
CITAT (mulle @ 25-07-2006, 17:45)
Mulle

Ja, han är otroligt söt faktiskt! smile.gif
Men jag måste påpeka att de inte är så roliga husdjur som man kan tro.
De är inte sociala eller tillgivna på något sätt. Men det passar mig väldigt bra. De kräver inte så mycket.

Ja, alla igelkottar kan gå i dvala.
I fångeskap rekommenderars det inte att man låter dem göra det. Det kan vara farligt, och de kan faktiskt dö om man har otur.
Den afrikanska pygméigelkotten kan gå i dvala om det blir under 18 grader i rummet, eller om de inte får tillräckligt med mat och vatten. Märker man att de börjar vilja gå i dvala så ska man försöka förhindra det, genom att höja temperaturen och se till att de har gott om mat och vatten. Har de redan börjat gå i dvala kan man ge dem ett bad.

Som jag har förstått det så är det just uppvaknandet som är farligt, och det finns inte tillräckligt med forskning för att avgöra vad som är bäst för dem. Så alla som har igelkott är måna om att de inte ska behöva gå i dvala.

Jag har för övrigt skrivit en liten text om hur det är att ha igelkott.

Min text
mittas
Hej
Jag har inte igelkotten som husdjur, han bor i min trädgård, bl a i rhodedenderon busken en har också byggt bo under sj pallar som vi lägger våran ved på.
En dag i våras när vi gick ut på morgonenvid 10 tiden så höll dom på med sin parningsritual, ja de är en riktig ritual tur att inte vi människor håller på så smile.gif
På kvällen innan vi gick och la oss var ja ute och titta då var klockan runt 23.00 och då höll på fortfarande på och gick runt runt och "puffa" på varandra, hon var verkligen svår flirtad tongue.gif
Men efter en stund så fick han stiga på henne i alla fall, då var ja där med kameran och tog ett kort, finns på mitt album, det är ju inte ofta man ser dessa parningsritualer.
Några kotte ungar har vi ej sett till så honan bor nog nån annanstanns
mvh Catarina
Gurkan
CITAT (mittas @ 26-07-2006, 20:09)
Hej
Jag har inte igelkotten som husdjur, han bor i min trädgård, bl a i rhodedenderon busken en har också byggt bo under sj pallar som vi lägger våran ved på.
En dag i våras när vi gick ut på morgonenvid 10 tiden så höll dom på med sin parningsritual, ja de är en riktig ritual tur att inte vi människor håller på så smile.gif
På kvällen innan vi gick och la oss var ja ute och titta då var klockan runt 23.00 och då höll på fortfarande på och gick runt runt och "puffa" på varandra, hon var verkligen svår flirtad tongue.gif
Men efter en stund så fick han stiga på henne i alla fall, då var ja där med kameran och tog ett kort, finns på mitt album, det är ju inte ofta man ser dessa parningsritualer.
mvh Catarina

Skulle vara kul att se men ditt album är inte tillgängligt ! Har du kanske markerat det som "privat" ?? Det syns iaf. inte.
Alexander-VG-zon3
CITAT (mulle @ 25-07-2006, 17:45)
CITAT (Diabolique @ 25-07-2006, 16:47)
Jag skulle vilja påstå att jag är lite av igelkottsexpert, eftersom jag själv har en Afrikansk pygméigelkott som husdjur och har läst på så mycket jag kan om igelkottar över lag. Jag älskar dem!  :wub:

Mulle

säger det samma
vilka söta små varelser lika söta som råtter
cic
CITAT (Gurkan @ 26-07-2006, 21:08)
Hej
Jag har inte igelkotten som husdjur, han bor i min trädgård,  bl a i rhodedenderon busken en har också byggt bo under sj pallar som vi lägger våran ved på.
En dag i våras när vi gick ut på morgonenvid 10 tiden så höll dom på med sin parningsritual, ja de är en riktig ritual tur att inte vi människor håller på så  :)
På kvällen innan vi gick och la oss var ja ute och titta då var klockan runt 23.00 och då höll på fortfarande på och gick runt runt och "puffa" på varandra, hon var verkligen svår flirtad  :P
mvh Catarina

Skulle vara kul att se men ditt album är inte tillgängligt ! Har du kanske markerat det som "privat" ?? Det syns iaf. inte.

Jag tror inte att Mittas har något album, men du kan se Diaboliques igelkott i hennes album. smile.gif
Alexander-VG-zon3
den var dunderbar ,
bara för dte vill jag köpa råtter
Diabolique
CITAT (flaxss @ 27-07-2006, 00:38)
den var dunderbar ,
bara för dte vill jag köpa råtter

Jag rekomenderar faktisk råttor framför igelkott.
Råttor är sociala djur som lätt blir tama och tillgivna.
De kräver lite mer tillsyn, men kan bo på mindre yta än en igelkott.
Igelkotten måste gå lös i ett rum och de blir inte rumsrena, och just att de inte är sociala och dessutom bara är vakna på nätterna gör att många som skaffar igelkott tröttnar efter ganska kort tid.

För många år sedan har jag haft råttor.
De är helt underbara djur!
Diabolique
Hej
mvh Catarina

Ja, parningsritualen är lite speciell...
Honorna är inte särskillt lättflirtade, men de kan hinna med flera hanar per säsong. Parningen går inte att genomföra utan att honan är 100% med på noterna, eftersom den kräver att hon intar en speciell ställning och drar undan taggarna.

De afrikanska pygméigelkottarna är lite annorlunda när det gäller parningen, för hanen visslar när han uppvaktar honan. Det låter som en hysterisk kyckling, och ser VÄLDIGT gulligt ut. Honan fräser och puffar precis som de svenska. Nibbler uppvaktade Lisa i säkert två dygn innan hon accepterade honom som partner. Efter akten fick vi sära på dem, för det finns en risk att de blir osams och kan skada varandra.
Pirum
Fantastisk beskrivning av igelkottar på din sida Diabolique, igelkottar är trevliga djur. Husdjur är inget för mig i dagsläget, men om man nån gång hamnar i nåt trevligt torp så hoppas man ju få någon kotte kring husknuten smile.gif
Diabolique
CITAT (Pirum @ 27-07-2006, 09:52)
Fantastisk beskrivning av igelkottar på din sida Diabolique, igelkottar är trevliga djur. Husdjur är inget för mig i dagsläget, men om man nån gång hamnar i nåt trevligt torp så hoppas man ju få någon kotte kring husknuten smile.gif

Åh... Tack Pirum! wub.gif

Själv upptäcker jag hela tiden stavfel och meningsbyggnadsfel i texten, men jag orkar inte rätta till dem just nu...

Jag kände att jag var tvungen att skriva en text som (nästan) motsvarar en FAQ angående igelkottar, eftersom jag annars får sitta och skriva samma saker 100 gånger till alla som undrar något.
mittas
Hej
Ja har faktiskt fixat till mitt album nu, så ja tror de ska gå och titta på bilderna, fick hjälp av "Åsa"

MVH Catarina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon