Det skulle kunna gå att flytta om man lagt in något på fel ställe, som jag gjorde nyss!
Hur skördar ni bondbönor? Om man vill de ska torka, låter man dem sitta kvar på plantan eller plockar man dem och torkar dem sedan?
Ophelia
25-07-2006, 18:50
Jag har aldrig ätit egna torkade bondbönor. Föredrar dem färska kokade i saltat vatten med en klick smör
Jag antar att de ska skördas torra i sina baljor. Kan tänka mig att baljorna öppnar sig när de är "färdiga"
rosita
25-07-2006, 19:27
CITAT (Ophelia @ 25-07-2006, 19:50)
Jag har aldrig ätit egna torkade bondbönor. Föredrar dem färska kokade i saltat vatten med en klick smör
Jag antar att de ska skördas torra i sina baljor. Kan tänka mig att baljorna öppnar sig när de är "färdiga"
Hur länge kokar du dem?
hnorbeck
26-07-2006, 10:46
Bondbönor äts nuförtiden vanligen "gröna". Då skördar man när baljorna nått full storlek, men inte börjat torka. Vill du äta dem torra väntar du tills baljorna blivit helt svarta och torra. Plocka sedan av dem, sprita dem och låt gärna fröna ligga och torka ett tag till.
Ophelia
26-07-2006, 16:00
Hmmm....tjaaaa.......kanske 10 min. Jag har aldrig kokat med baljorna på utan endast spritade. Jag har oxå tagit dem ganska tidigt
Saltat vatten coh smör
Nej nu blev jag hungrig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.