rosita
Det skulle kunna gå att flytta om man lagt in något på fel ställe, som jag gjorde nyss! wub.gif

Hur skördar ni bondbönor? Om man vill de ska torka, låter man dem sitta kvar på plantan eller plockar man dem och torkar dem sedan? unsure.gif
Ophelia
Jag har aldrig ätit egna torkade bondbönor. Föredrar dem färska kokade i saltat vatten med en klick smör smile.gif smile.gif

Jag antar att de ska skördas torra i sina baljor. Kan tänka mig att baljorna öppnar sig när de är "färdiga" smile.gif
rosita
CITAT (Ophelia @ 25-07-2006, 19:50)
Jag har aldrig ätit egna torkade bondbönor. Föredrar dem färska kokade i saltat vatten med en klick smör smile.gif smile.gif

Jag antar att de ska skördas torra i sina baljor. Kan tänka mig att baljorna öppnar sig när de är "färdiga" smile.gif

Hur länge kokar du dem?
hnorbeck
Bondbönor äts nuförtiden vanligen "gröna". Då skördar man när baljorna nått full storlek, men inte börjat torka.
Vill du äta dem torra väntar du tills baljorna blivit helt svarta och torra. Plocka sedan av dem, sprita dem och låt gärna fröna ligga och torka ett tag till.
Ophelia
Hmmm....tjaaaa.......kanske 10 min. Jag har aldrig kokat med baljorna på utan endast spritade. Jag har oxå tagit dem ganska tidigt smile.gif

Saltat vatten coh smör wub.gif

Nej nu blev jag hungrig smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon