hej, bor i kristianstad zon 1, har balkongen i söderläge, en utanpåhängande uten tak och väggar. jag har slälv drivit upp tomat-gurka-chilli-paprika plantor. kan jag sätta ut den på balkongen nu? eller är det för tidigt?
ska bygga en hylla att ha dem på och har tänkt att fästa byggplast runt den, kan oxå lägga mattor eller ett täcke på dem under nätterna. Kan detta funka eller måste jag vänta med att sätta ut plantorna, enligt min bok måste natttemperaturen vara över 8 grader...
jenna
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2003, 09:53
Har du inte börjat avhärdningen kan du börja med det, skugga växterna med fiberduk så bränns de inte sönder.
Om 1-2veckor när avhärdningen är klar borde det ju vara ganska riskfritt att ställa ut växterna då borde det ju ha blivit ganska varmt i zon 1 + skulle det bli varningar för en sen frostnatt så kan man ju eventuellt släpa in växterna just den natten ifall man odlar i kruka på balkong (fast det kan ju vara lite tungt och bökigt, tomathinkar brukar ju inte vara små och lätta).
Och det stämmer att det bör vara +7-8C på natten för de flesta växter du räknat upp, gurkan är dock ännu mer värmekrävande så den skulle jag nog sätta temperaturen +10-12 på natten.
jag är faktiskt så tramsig med mina plantor att de har varit ute alla soliga dagar en hel månad (jag bär den ut o in *rodnar*), kan detta räknas som de är avhärdade redan då?
vad händer med plantorna om det skulle råka bli för kallt en natt även om jag lägger täcken då dem, dör de eller blir de bara lite fula?
tack för svaret oxå förresten
jenna
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2003, 10:06
Täcken och fiberdukar värmer egentligen ingenting, det de gör är att hålla kvar värmen så under dukar och sådant brukar det bli några grader varmare än vad det är utanför när temperaturen sjunker lite på natten.
Är det så att temperaturen går ner under +7 under duken/plasten/täcket så kan flera av dessa växter få frostskador, blir det bara några plusgrader under täcket kan det hända att de fryser bort.
Plantorna borde vara väl avhärdade ifall du har burit dem ut och in i en månad.
I zon 1 på en söderbalkong kan det eventuellt gå bra att börja ha dem ute på natten med lite täckning, ifall man är uppmärksam och eventuellt tar in dem någon enstaka natt som verkar vara kall. Fast gurkan skulle nog jag ha inne om nätterna ett litet tag till ifall det är under +10C på nätterna.
...då vet jag, tack för hjälpen! ska nog vänta lite med dem då, vill inte riskera att de dör nu när jag haft så mycket jobb med dem hela våren!
jenna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.