Full version: Vattenskadad Mobil
Ejje
Har någon ett bra tips om vad man ska göra med en vattenskadad mobil? Jag hade den i samma påse som mina badkläder och ett par skor som jag badat i, efter det så funkar den inte.
Pirum
En klassiker är att ta ur batteriet, ta ur SIM-kortet, lägga telefonen på ganska tjockt bunt hushållspapper i en ugn på 50C (inte mer...plasten smälter ju... wink.gif ) över natten. Sen försöka på morgonen igen. Kör med undervärme så att värmen inte strålar direkt på telefonen, ytan kan bli varm då. Man kan öppna och känna på telefonen, ifall ugnen har knäpp termostat. Den ska inte vara så varm att den är obehaglig att ta i.

Är man lite mer vågad kan man skruva isär den, jag fick min fars telefon att funka igen efter att han tappat den i saltvatten genom att snabbt plocka isär och torka med såna där öron-tops.

TIPS om ni tappar mobilen i vatten: Tryck _inte_ på några knappar! Då sugs vatten lätt in under 'kontakt-ytorna' under knapparna. Och där torkar det väldigt dåligt. Bättre att bara ta ur batteriet. Och så är det bra att inte skaka, röra runt telefonen för mycket, vattnet kan rinna in mer då, under chips osv.
mari_tres
Stäng av, plocka ur batteriet och plocka isär den så mycket du kan och ta fram hårtorken.... på låg värme. Har hört histortier om nån som har stoppat den t-sprit, men det skulle jag INTE rekomendera, men vad vet jag... tongue.gif
Har aldrig råkat ut för det där...
Hannele
CITAT (Ejje @ 25-07-2006, 22:21)
Jag hade den i samma påse som mina badkläder

En vattentät påse för badstränder kostar inte mycket, finns i telefonbutiker.
Våra paddlande surfingpojkar har sån.

Klura
Sonen badade med sin Nokia 5110 för ett par veckor sen.
Vi plockade i sär och la den i solen att torka.
Dagen efter startade den som vanligt.
Än så länge inga problem, men det kan komma med tiden har jag hört.
Pirum
För övrigt dåligt att mobiler ska vara så vattenkänsliga sad.gif Min 6-7 år gamla Ericsson r310s bara skrattar åt vatten, jag har kört den en vända i tvättmaskin (av misstag), inga problem. Förstår att det är en kostnadsfråga, men...det kan väl inte kosta så fasligt mycket mer att göra dem lite vattentåligare.
kristerh
Har hört att mobiler är extremt känsliga för fukt, det är iallafall vad serviceverkstäderna säger,om det är minsta fel på mobilen så är det fukt och går inte att reparera wink.gif har aldrig varit drabbad själv som tur är.
Piccante
Jag hade en gammal Ericson hette den 628??? eller något (minns inte riktigt). Den var jmf med dagens mobiler stor och klumpig och trillade därför ur min bröstficka och ned i ett vattenfyllt dike. Jag tog loss alla delar som gick att avlägsna utan att använda verktyg, lossade batteri, tog ur kortet, lossade antennen och lät den torka i solen. Fungerade perfekt efteråt. Dagens mobiler är nog mkt känsligare, min nuvarande fungerar knappt ändå utan att man har utsatt den för svåra prövningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon