Full version: Persikosjuka
silbergskan
Hej!

Jag har sökt runt på olika växt-siter men inte lyckats hitta svar på min fråga. Mitt persikoträd "Frost" som jag har i växthus har sen i våras haft massvis av blåsor på de grövsta stammarna. När man skrapar på dem lossnar de lätt och blir till ett mjöligt damm. Detta svarta damm har nu lagt sig ovanpå alla frukter (jag har lika mycket frukt som tidigare år) och missfärgat dem.

Är det någon som vet vad detta är? Bladen är gröna och fina och frukterna växer som vanligt.

Tacksam för svar!

Mvh
Linda
Åsa, mälardalen zon 2
De svarta vårtorna är troligtvis sköldlöss, sköldlöss utsöndrar stora mängder klibbig honungsdagg som det sedan växer sotsaggssvampar i det ser då ut som om man pudrat bladen och frukterna med något svart.

Sotdaggssvampen går inte in i växten eller frukterna utan växer enbart i honungsdaggen så det går att tvätta bort och sedan kan man äta frukterna. Är det mycket sotdaggssvamp på bladen kan man ju testa ta bort en del med en blöt trasa fotosyntesen hos växten blir mycket dålig när bladen täcks av svampen.
silbergskan
Tack Åsa!

Nu har jag surfat runt och visst sjutton är det sköldlöss!

Bäst att skarpa bort så mkt som möjligt och tvätta bort sotet eller ska jag helt enkelt tvätta frukterna och sen beskära rejält efteråt?

/Linda
Åsa, mälardalen zon 2
Beskära tar inte bort någonting av problemet så det är ingen ide att göra något sådant.

Jag skulle bara försöka tvätta bort en del av sotet just nu det gör inget om du inte får bort allt (+ kanske pilla bort så många löss jag kunde), och sedan röja när trädet gått i vila = tappat bladen inför vintern. Då är det dags att ta bort alla döda blad och skrubba trädet + växthuset med såpsprit och ljummet vatten. På våren skulle jag duscha persikoträdet + andra vedartade växter i växthuset med någon oljeemulsion några gånger innan växterna grönskar och sedan hålla ett öga på växterna och skulle jag hitta någon ny sköldlus skulle jag snabbt sätta in behandling då istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon