Alexander-VG-zon3
mina sådder från detta året från konsum paprika så har nu plantorna knoppar men är det försent för paprika nu och klarar frukterna eventuellt 5-10c plus igenom vintern framm till våren igen om där nu vill bli paprika eller nåt .
och om dte nu är försent ska man ta veck blommorna så man inte stressarplantan eller tar kraft om dne nu ska gå in i villa om sådär 2månader
tacksam för hjälp
Gurkan
Nä ! Låt den växa som den vill. Frukterna kan mogna inne i ett ljust fönster eller under belysning också om dom inte hinner klart ute.

Förr-förra året skördade jag mina sista chilifrukter (som var samma art som paprika, C. annum) i november på en ouppvärmd inglasad balkong.

Chiliplantor jag tagit in i rumstemp har mognat klart inne och sen börjar blomma igen på senvintern eller tidigt på våren.

Låt den växa så mycket den kan, den sköter sig självt så länge den har vatten, ljus och näring.
rosita
Jag satte också in min paprika med frukt i förrådet i september förra året, 10 - 15 grader och gav lite extra ljus. Jag tror det var i oktober/november jag skördade de sista.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gurkan @ 26-07-2006, 02:15)
Nä ! Låt den växa som den vill. Frukterna kan mogna inne i ett ljust fönster eller under belysning också om dom inte hinner klart ute.

Förr-förra året skördade jag mina sista chilifrukter (som var samma art som paprika, C. annum) i november på en ouppvärmd inglasad balkong.

Chiliplantor jag tagit in i rumstemp har mognat klart inne och sen börjar blomma igen på senvintern eller tidigt på våren.

Låt den växa så mycket den kan, den sköter sig självt så länge den har vatten, ljus och näring.

jag har gjort så med både paprika å chilli satt in dom men dom brukar dö efter ne tid å fulla med spinn efter man behandla så komemr det igen .
plus extra ljuse å fukt så dör dom inne . och nu vill jag ju inte denna ska dö sådär för tänkte jag dte är kankse bättre att offra frukterna så växten övelever om ändå inte frukterna mognar i 5-10plus
Gurkan
Ja, spinn kan bli stora problem på paprika/chili men jag tror inte det blir bättre eller sämre av att du tar bort frukterna.

Har du möjlighet att förvara plantorna ljust och svalt under den kalla perioden så är det såklart bäst. Har du ett utrymme där du kan håll 5-10 grader ? Då tycker jag att det borde funka jättebra men frukterna mognar otroligt långsamt när det är så kallt.

Men å andra sidan sett, om frukterna ändå inte mognar kan du ju lika gärna ta bort dem och hoppas på en tidigare blomning/skörd nästa år.

Blev du nåt klokare av det här ?? blink.gif smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gurkan @ 26-07-2006, 18:18)
Ja, spinn kan bli stora problem på paprika/chili men jag tror inte det blir bättre eller sämre av att du tar bort frukterna.

Har du möjlighet att förvara plantorna ljust och svalt under den kalla perioden så är det såklart bäst. Har du ett utrymme där du kan håll 5-10 grader ? Då tycker jag att det borde funka jättebra men frukterna mognar otroligt långsamt när det är så kallt.

Men å andra sidan sett, om frukterna ändå inte mognar kan du ju lika gärna ta bort dem och hoppas på en tidigare blomning/skörd nästa år.

Blev du nåt klokare av det här ?? blink.gif smile.gif

men jag kan sätta plantorna i en källare som håller ca5-10c .

typ mognar inte frukten i 10c så är det inte lönt att ha frukten för den tar krafft från växten elelr nåt nu blev jag förrvirad va mig själv .

men jag sätter dom i källaren utan frukt å hoppas att den som är nu kanske hinner bli nåt inann vintern

tack alla för svar hoppas det ska gå bra nu wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon