Full version: Taggig häck
Chabbe
Har nyligen köpt ett kedjehus som e omringat av en taggig häck vars taggar är 4-6cm långa... Undrar vad det är för sorts häck???

Samt att den är 2 meter hög men ganska gles nertill...
Går det att kapa ner häcken till 15-20cm höjd så den kan få nya skott och när ska man kapa ner den???

/Chabbe unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Amerikansk hagtorn kanske (Crataegus intricata)??

Total nedskärning av en äldre hagtornshäck med grova stammar vet jag inte brukar bli så bra, men är det en yngre häck som inte bildat grova stammar så kan det funka (men det finns risk att häcken sedan blir full av vattenskott men det kan man ju kanske fixa till med en häcksax), klipp isåfall på vårvintern.
Hannele
CITAT (Chabbe @ 26-07-2006, 08:11)
Har nyligen köpt ett kedjehus

...när ska man kapa ner den???

Grattis till huset!
Ta det lugnt... egentligen kapar man inte ner några buskar.
Kan du ta en bild, visa oss? Fråga grannen, hur gammal häcken är?
Som Åsa skriver, stimulerar du bara växt av massa vattenskott, inte snyggt.
Zanna
Jag har en haggtornshäck som jag precis klippt. Den kapades ca 30 cm och jag försökte forma den så den är smalare upptill. Nu ser den ganska tilltufsad ut och kal på sina ställen men den blir väl tät nästa sommar. Jag funderade på att klippa ner min häck ganska rejält för den har ju inga blad inuti men det verkar som haggtorna växer så, den är ju alldeles grön utanpå så jag låter den vara.

Det som jag tycker är hemskt med haggtorn är alla vassa taggar, de är som sylar! Jag fick en tagg genom gympadojjan och den gick in i trampdynan - inte skönt! Man bör nog ha skor med hård sula när man klipper. Efteråt är jag väldigt noga med att få bort alla taggar från både gräsmatta och vägen.

Helst av allt skulle jag nog vilja byta ut häcken mot en syrénhäck men den får stå kvar. Haggtorn verkar var en ganska lättskött häck (förutom taggarna) bara man håller efter den lite. Jag har haft turen att få hjälp med klippning tidigare år men nu får jag nog göra det själv.

Det blir intressant att se vad du får för svar på nedklippning av häcken. Lycka till!

Jag kanske ska tillägga att jag vet inte om det är rätt period att klippa häcken nu, tänkte inte på det innan jag ansade min.
Sven Karlsson
Skaffa inga barn eller barnbarn för då får ni laga cykelslangar flera gånger om dan. Grattis till det nya jobbet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon