Full version: Fingerborgsblomma
Snövit
Jag har frön från vita fingerborgsblommor.
När kan jag så dom?
Hur vet jag om de behöver kyla för att gro?
Jag har läst att de blommar först år 2,går det att lura dom med hjälp av kylskåp så att de blommar nästa sommar?
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar inte gå att lura dem att blomma snabbare. Fröerna brukar inte behöva kallstratifiering MEN de är ljusgroende som de flesta andra växtslag som har väldigt små fröer så fröerna ska inte täckas av jord.

Har du skördat fröerna själv i någon trädgård så kan det hända att avkomman inte blir vit det är inte alltid de är fröäkta + det kan ske korsningar med andra digitalisplantor.

Vet inte vart du bor men har du mycket frön kan du ju testa så en del utomhus nu för att efterlikna naturen och så spara en del som du sår inomhus på våren.
Blomstersmurfen
Borde rimligtvis inte vara svårt. Jag har digitalis på hela baksidan av huset på både möjliga och omöjliga ställen (självsådda). Tex i djup skugga mitt på grusgången, utan någon jord, eller invid en magnolia i djup och go mylla. Mitt tips är att lägga en jordhög på något trist ställe (om du har något sådant kvar!), lägga en överblommad blomstängel ovanpå, och helt enkelt kolla nästa år. Då har du säkert många småplantor där.
Maggan H
JAg sådde för några veckor sen i en blomlåda i växthuset och de plantorna kommer att blomma nästa år. Gjorde så förra året oxå, det gick utmärkt. Så om du sår nu med en gång så kommer troligen plantorna att bli så pass stora att de gäller som år 1 i år. Men spara lite frö för alla eventualiters skull!
kerstin z5-6
och ett tips till förutom maggans som är bra smile.gif är att så dem två år i rad -sedan etablerar de sig själva , men oftast behövs två år för det -Därefter poppar de upp här o där.
Plantrosetterna är lätta att flytta , om så önksas till lämplig växtplats
rosita
Så här läste jag i Hem ljuva hem trädgård: Blommor som stockros, fingerborgsblomma och kungsljus blommar sitt andra levnadsår för att därefter dö. Förvisso fröar de gladeligen av sig, men det tar två år till nästa blomning. Om du klipper av stänglarna strax efter att de blommat över, bildar de nya bladrosetter. Du kan på så sätt lura dem genom att de aldrig hinner bilda frökapslar, som annars är signalen på att de har gjort sitt. Det kan vara värt att prova även på andra tvååringar (bieneller). biggrin.gif
Jag tänker prova med mina fingerborgsblommor! wub.gif
thomaswahlqvist
Måste tippsa om en perenn sort som heter Digitalis x mortonensis samt även den låga grekiska sorten, de har varit perenna hos mig i många år.
kerstin z5-6
Digitalis lutea är perenn även här medan Digitalis Mertonensis
beter sig som en bienn smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon