Full version: Äckliga larver!
Elin80
Hej!

Igår när jag gick ut för att titta på mina broccoliplantor såg jag att de var fulla med små gröna äckliga larver! Även mina sockerärter hade drabbats av dessa små kryp. Finns det något man kan göra åt det, eller är det bara att slänga grönsakerna…? :-(

/Elin
Åsa, mälardalen zon 2
Broccolin antar jag har kålfjärilslarver och det är bara att plocka eller mosa odlar man kål så brukar de dyka upp ifall man inte inspekterat plantorna och haft tur att kunna förstöra alla äggsamlingar.

Ärtor hör inte till kålsläktet och brukar inte drabbas av kålfjärilslarver men det finns ju andra gröna larver som kan gå på ärtor även här gäller det att plocka och mosa larver.
Elin80
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-07-2006, 10:40)
Broccolin antar jag har kålfjärilslarver och det är bara att plocka eller mosa odlar man kål så brukar de dyka upp ifall man inte inspekterat plantorna och haft tur att kunna förstöra alla äggsamlingar.

Ärtor hör inte till kålsläktet och brukar inte drabbas av kålfjärilslarver men det finns ju andra gröna larver som kan gå på ärtor även här gäller det att plocka och mosa larver.

Usch då, var rädd för att det var mosning som gällde...Men jag är så jäkla feg och kan inte förmå mig att mosa larver...Inte ens ta i dem kan jag...Och sambon är precis lika mesig...Finns det nåt annat sätt för oss mesar?

/Elin
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr finns det inga mirakelmetoder men är larverna lite större kan man ju ta en sax och klippa itu dem då¨behöver man ju aldrig peta på dem eller så kan man ju ta på sig rejäla diskhandskar så blir de mindre äckligt att ta i larverna.
Elin80
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-07-2006, 10:45)
Tyvärr finns det inga mirakelmetoder men är larverna lite större kan man ju ta en sax och klippa itu dem då¨behöver man ju aldrig peta på dem eller så kan man ju ta på sig rejäla diskhandskar så blir de mindre äckligt att ta i larverna.

Tack för tipset! Det blir nog diskhandskar då....ska försöka få sambon att våga också...För där är måååånga!

/Elin
KURT
Och lösningen på problemet, inför nästa år, är att täcka med täckväv.
Elin80
CITAT (KURT @ 26-07-2006, 11:12)
Och lösningen på problemet, inför nästa år, är att täcka med täckväv.

Jag gjorde det när plantorna var små, men sen trodde jag inte att det behövdes, eftersom jag trodde att anledningen till att de skulle täckas var för att fåglarna inte skulle käka upp dem...

/Elin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon