Full version: Tomatsort
rosita
Vilken sort kan ni rekommendera för friland? Jag har odlat dansk export och den har aningen tjockt skal. sad.gif
rosita
Är det ingen som odlar tomater på friland? ohmy.gif
jåj
Inte jag ... bara iväxthus ...
Det finns en som heter SUB ARTIC TOMAT so är framtagen fr att ge tidig skärd i dåligt klimat !

Kanske detta vore något att prova?

JÅJ
Åsa, mälardalen zon 2
Sub Arctic plenty odlade jag som nybörjare när jag inte hade växthus men speciellt tunnskalig kan jag inte minnas att den var men den hade lite lägre syrahalt minns jag för fok som inte riktigt klarar av syran sade att sorten funkade för dem.

Om jag var ute efter en tunnskalig sort på friland skulle jag testa denna som Runåbergs har som de beskriver såhär:

Outdoor girl
Sortbeskrivning: En gammal engelsk, extra tidig och vädertålig tomat för friland och kallhus. Plantan blir ca. 120 cm hög och är robust med breda blad. Välgödslad ger Outdoor Girl en stor skörd av fasta, knappt medelstora, röda frukter med tunt skal och en rik tomatsmak.
Gurkan
Friland denna sommar är som växthus en normal sommar så det är svårt att veta vad som funkar ett "normalt år". Men jag har några favoriter som jag odlar ute i år med gott resultat och flera av dem har jag odlat ute förr.

Supersweet 100 F1
Röd stor körsbärstomat, den är verkligen "supersweet" och mognar ganska tidigt. En av de allra godaste. En av mina absoluta favoriter.

Money Maker
Förbättrad variant av Dansk export, röd normalstor, mer likformade plantor, jämnare frukter och större skörd. Har inte skördat än men det ser mycket bra ut än så länge. Antagligen ganska tjock i skalet.

Ildi
Små gula tomater i "druvklasar", en planta kan ge 1000 tomater och dom är otroligt smakrika, lämpliga att använda hela i matlagning eller som smågodis.

Yellow Perfection
Fina klasar med små-medelstora gula tomater, jämna i storlek och verkar klara sig mycket bra ute.

Cherry Roma
En italiensk plommonformad körsbärstomat som har en extremt stark smak, röda och söt-syrliga, nästan kryddiga. Verkar mogna bra ute men i kili räknat blir nog inte skörden jättestor.

Sungold F1
Den som klarat utevädret bäst trots att jag trodde det var en väldigt krävande tomat. Orangea frukter, 3-4cm i diameter, anses var en av världes sötaste tomater och jag säger inte emot.

Cherokee Purple
Stora lila-svarta tomater från tomatsidan.se som verkar funka bra, frukterna blir stora och plantorna ser mycket friska ut men dom är inte mogna än så jag vet inte riktigt.

Beduin
Svart-lila, ganska liten tomat som verkar kunna ge en riktigt stor skörd ute. Enl. tomatsidan.se även mycket god.

Säkraste korten enl. mig : Money Maker, Supersweet 100 F1, Sungold F1 och Beduin

Godaste : Supersweet F1, Sungold och Ildi

Ska göra en liten inventering och återkommer, har ca 25 sorter/100 plantor på friland som jag ska kolla närmare på.

Rosita ... du bor väl i Skånelandet ... du är välkommen på ett studiebesök när det börjar närma sig skörd i uteodlingarna.
Gurkan
Rosita : Kolla på www.tomatsidan.se , killen är totalt tomatfreek (typ idol för mig smile.gif )och har väl över 100 sorter enbart i frilandsodlingar (utanför Uppsala).

Bra och billiga fröer från hans egna ekologiska odling, skriv en lista med 6 sorter och skicka i ett kuvert med en 100-lapp så har du fröerna inom ett par dagar. Han är mycket duktig och seriös.
AnitaO
Jag satte en liten decimeterhög planta i våras av Tigella.
Den har växt enormt och är jättestor.
Mängder av tomater är det på plantan också, så den verkar trivas ypperligt på friland. smile.gif
rosita
Tack för alla era tips! Jag har noterat alla sorter och kommer att välja några av dem till nästa år!
Gurkan, jag ska kolla upp din idol senare i dag! Tack för inbjudan till studiebesök, jag kommer gärna och kollar på dina odlingar!
Åsa, är outdoor girl en vanlig tomat, eller körsbärstomat? Plantan blir alltså bara 120 cm hög?
AnitaGg, är Tigella en randig, vanlig tomat?
jåj, jag ska titta närmare på SUB ARTIC TOMAT.
Vi har ju en toppensommar och bra förutsättningar för tomatodling!
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
AnitaO
CITAT (rosita @ 28-07-2006, 07:59)
AnitaGg, är Tigella en randig, vanlig tomat?

Jag kan väldigt lite om tomater.
Det är första året jag odlar.
Fick plantan av en granne.

Så här ser den ut i alla fall.

Boxer
Gnom är våran favorit. Ganska små jättegoda tomater som hänger i "drivor". Vi brukar prova olika sorter varje år, men Gnom ska alltid ha en speciell plats. wub.gif
noora
CITAT (Gurkan @ 27-07-2006, 23:13)
Supersweet 100 F1
Röd stor körsbärstomat, den är verkligen "supersweet" och mognar ganska tidigt. En av de allra godaste. En av mina absoluta favoriter.

Är den rikbärande?
harald
jag provar en ny (för mig) sort i år, cosmonaut volkov. ukrainsk eller rysk sort, har inte riktigt fått klarhet i vilket (eller vilken av kosmonauterna volkov den är uppkallad efter, vladislav eller alexander, fast antagligen vladislav (eftersom han var först, och nog mer hjälteförklarad (eftersom han dog under en färd) än den senare))..
..hursomhelst..
den får iaf massor av riktigt stora tomater, klasar på 4-5 st som väger upp till 300-400 gram var..
tyvärr har jag varit dålig på att binda upp dem och eftersom de är så tunga så låg de flesta på marken, så igår var jag tvungen att rädda några innan de hade mognat (började ruttna/bli uppätna av sniglar), och försökte binda upp lite mer..
så här såg de jag räddade ut iaf:

det är inga som har mognat än (den är inte så jättetidig), men däremot ska den ha den egenskapen (som även t.ex. siberia har) att den kan sätta frukt vid riktigt låga temperaturer, så den kan stå kvar länge på hösten..

/harald
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon