ChristerS
Bladen på mitt citronträd gulnar och faller av. Hade problem med bomullslöss förra året, men ser nu inga tecken på löss. Problemet med de gulnande bladen kvarstår dock.

Har prövat med predator plus spray, kan kanske se en liten förbättring, men fortfarande blir det inte bra.

Bild på de gulnande bladen
kerstin z5-6
järnbrist ? Vilken gödning ger du?
Karin M i zon 5-6
Hej!
Tyvärr kan jag inte hjälpa till med något svar på ditt problem, Christer, men jag har precis samma problem med mitt apelsinträd. Om det kan vara någon hjälp, så började detta med gulnande blad efter det att jag planterade om mitt det. Min mors träd dog när hon hade planterat om det.... Gulp... Hoppas inte att våra går samma öde till mötes!! Har du rel. nyligt bytt jord? Ska bli spännande att se vilka svar du kan få!
Hälsningar Karin M
Lady Hamilton
Att bladen gulnar och sedan faller av kan förutom näringsbrist som nämts tidigare även vara tecken på övervattning. Har du kollat att dräneringshålet i botten är öppet? Annars rensa hålet och låt plantan torka upp innan nästa vattning.
ChristerS
Hej och tack!

Jag har odlingshål med citrusjord i betongplatta ner till marken under så överbevattning tror jag inte det kan va. Näring har jag blandat npk och citrusnäring. Nu har jag sett några små jädrans röda kryp, rött spinn förmodar jag, fast jag har sprayat provado+ många gånger. Man undrar om endast några av dessa supersmå, inte ens en millimeter stora, kan åstadkomma dessa bladskador, eller är det bara svårt att se alla. Har någon provat levande predatorer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon