Full version: Ytterdörrar
AnitaO
Någon här som möjligtvis har kunskap om detta?
Jag håller på att titta på ny ytterdörr, och det finns ju mängder att välja på.
Billigaste dörren kostar ca 3000:- och sen finns det uppåt till 16.000:-.

Vad är det som gör denna stora prisskillnad? unsure.gif
netaave
Jag vet inte om det är enda skillnaden men isoleringen kan variera otroligt mycket i en ytterdörr. Helst ska det väl också vara en heltäckande plåt inuti som försvårar sönderhuggning vid inbrott. Det fördyrar.
Vi kollar också, men har bestämt oss för att ligga i mitten prismässigt.
Ralf
Det är bland annat olika inbrottsklasser!
Bestäm vilken vilken klasss du vill ha o kolla runt på priset. Det kan finnas många kronor att tjäna
AnitaO
CITAT (netaave @ 27-07-2006, 19:06)
Jag vet inte om det är enda skillnaden men isoleringen kan variera otroligt mycket i en ytterdörr. Helst ska det väl också vara en heltäckande plåt inuti som försvårar sönderhuggning vid inbrott. Det fördyrar.

Jag ringde Ekstrands idag (ekstrands.com)
Dom hade många fina modeller.
Frågade på "Ascot" och "Falsterbo".
Dom kostade 11.438: rep 7994:-, så det var relativt dyrt.
Men vi ska åka en sväng på Beijer och K-Rauta också och kolla lite.
kristerh
Det beror nog lite på vilket material den är gjord av, ek är dyrt tex, och en dörr med flera fönster är oxså dyrare än en med en eller ingen ruta alls.
cic
Vi håller också på att titta på ny ytterdörr. Jag tror väldigt ofta att det handlar om material och design. Precis som med allt annat...
netaave
CITAT (AnitaGg @ 27-07-2006, 20:18)

Woody har bra pris på Falsterbo
AnitaO
CITAT (netaave @ 28-07-2006, 06:59)
CITAT (AnitaGg @ 27-07-2006, 20:18)

Woody har bra pris på Falsterbo

Vi har lite långt till närmaste Woody, men nu slog det mig också att jag inte har kollat Byggmax smile.gif

Vi pratade lite om det där med inbrottsskydd i går.
Det är ju relativt meningslöst att lägga pengar på dyra lösningar i ytterdörren.
När man bor i ett gammalt hus med gamla hederliga kopplade fönster,
så är det ju lättare att ta sig in den vägen i alla fall om nu någon vill in.

Hur har ni resonerat?
Inga från Närke
Vi skall också ha nya ytterdörrar, men som du säger Anita skiljer det förbaskat mycket i pris. Alla målade dörrar är billigast, men vi vill ha i teak eller liknande för det gör sig inte med vit dörr på rött tegelhus tycker vi. Så det gäller att spara ihop för det går på runt 15-20000:-. Vita kan du får för 7-10000:- för 2.
Inbrottsskydd, jo så resonerar vi också, så länge det finns fönster på ett hus så har det inte så stor betydelse kanske men en dörr kan man gå in lite tystare i om de skulle göra inbrott. Fönsterglas klirrar ju lite.
Men försäkringsbolagen kanske har lite att säga till om där, kolla vad de kräver. Samtidigt som jag tycker att deras regler är lite konstiga också t.ex. att man inte skall ha nyckeln sitta kvar i balkongdörren. Vad har det för betydelse, det har jag inte fattat.
fruberglund
Skånska byggvaror har väldigt fina teakdörrar. Tyvärr passar det inte på vårat hus men hade det gjort det hade jag köpt där.

Länk till deras hemsida

Vi är inte direkt i behov av en ny ytterdörr men jag skulle vilja ha en ny eftersom jag vill ha in mer ljus i hallen och vill ha en med fönster på.

Tyvärr blir det extra dyrt eftersom jag inte vill ha vit som verkar vara standard och finns billigt utan jag vill ha en i samma färg som jag har målat garagedörrarna m.m. (grön). Färgtillägget är inte billigt kan jag säga, kostar flera tusen mer att få en annan färg. Köpa en ny fin vit dörr och ställa mig och måla själv gör jag inte.

Vi får väl se, har mycket annat att lägga pengarna på just nu så det får nog vänta några år.
AnitaO
CITAT (fruberglund @ 29-07-2006, 10:24)
Skånska byggvaror har väldigt fina teakdörrar. Tyvärr passar det inte på vårat hus men hade det gjort det hade jag köpt där.

Länk till deras hemsida

Vi är inte direkt i behov av en ny ytterdörr men jag skulle vilja ha en ny eftersom jag vill ha in mer ljus i hallen och vill ha en med fönster på.

Tyvärr blir det extra dyrt eftersom jag inte vill ha vit som verkar vara standard och finns billigt utan jag vill ha en i samma färg som jag har målat garagedörrarna m.m. (grön). Färgtillägget är inte billigt kan jag säga, kostar flera tusen mer att få en annan färg. Köpa en ny fin vit dörr och ställa mig och måla själv gör jag inte.

Vi får väl se, har mycket annat att lägga pengarna på just nu så det får nog vänta några år.

Verkar som om Mockfjärdsfönster har samma pris oavsett färg.
Har inte tittat så väldigt noga, eftersom jag själv söker en vit rolleyes.gif
Men det kanske kan vara värt för dig att surfa lite där.

http://www.mockfjardsfonster.se
fruberglund
CITAT (AnitaGg @ 29-07-2006, 13:08)
Verkar som om Mockfjärdsfönster har samma pris oavsett färg.
Har inte tittat så väldigt noga, eftersom jag själv söker en vit rolleyes.gif
Men det kanske kan vara värt för dig att surfa lite där.

http://www.mockfjardsfonster.se

Är bara deras färger. Inte den vi har på våra andra dörrar, då blir det pristillägg eftersom det räknas som "specialfärg". Nåja, inte dags förr ny dörr ännu ändå.

Väldigt fina dörrar hade de i alla fall smile.gif Den här var min favorit Lindesnäs
Berith

Min svåger sågade upp ett fyrkantigt hål själv i deras teakdörr och satte in en glasruta med teaklist runt om. Han sågade hålet så här <> (om nån förstår blink.gif han ställde alltså fyrkanten på tvären) och det blev hur bra och snyggt som helst. Ser ut som om det alltid varit fönster i den dörren.
fruberglund
CITAT (Berith @ 30-07-2006, 11:16)

Min svåger sågade upp ett fyrkantigt hål själv i deras teakdörr och satte in en glasruta med teaklist runt om. Han sågade hålet så här <> (om nån förstår blink.gif han ställde alltså fyrkanten på tvären) och det blev hur bra och snyggt som helst. Ser ut som om det alltid varit fönster i den dörren.

Fränt, kanske vore något. Men våran är spårad på utsidan så det måste man ju kolla om det går att få snyggt.

Undrar bara hur det är med försäkringen i så fall, måste man inte ha säkerhetsglas i så fall?
AnitaO
Ha, ha ....
Kolla den här dörren då.
Är målad så det ser ut som om den står på glänt laugh.gif

Berith
CITAT (fruberglund @ 30-07-2006, 15:17)
CITAT (Berith @ 30-07-2006, 11:16)

Fränt, kanske vore något. Men våran är spårad på utsidan så det måste man ju kolla om det går att få snyggt.

Undrar bara hur det är med försäkringen i så fall, måste man inte ha säkerhetsglas i så fall?

Ingen aning om man måste ha annat glas. unsure.gif Vi har glas i flera av våra dörrar (både in till huset och till garaget) men det ser iaf ut som vanligt glas och inte är det fastsatt på nåt konstigt sätt heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon