Eva i Skåne
Spindeln tycker jag ser häftig ut med sina lysande punkter. Jag antar att det är nån slags varningssignal, typ "jag är farlig"

Larven tycker jag inte är lika kul unsure.gif men vad är det för sort?
För nån vecka sedan trampade jag ihjäl säkert 50st på terassen blink.gif Eftersom en hel del satt på en stoldyna fick jag i ett svag ögonblick för mig att de kom inneifrån huset, men jag har inte sett några fler spår.

Jaha. Sen tycker jag bara det är lite roligt med dessa nattflygare som kan se så lustiga ut smile.gif

Gossen Ruda
Nja, dom lysande punkterna säger istället:Jag har problem. Det är liftande småkvalster som säkert inte är populära hos lockespindeln.

Larven har jag ingen aning om vad det är.

Nattfjärilen är en Ekflikvinge, en spinnare från familjen Notodontidae. Alla flikvingarna har dessa utskott på framvingarnas bakkant. Den hette förut Lophopteryx camelina men tycks nu ha bytt namn till Ptilodon capucina. Jag blev lite tveksam först eftersom dom exemplaren jag har fångat i Landvetter har lite annorlunda teckning men den tycks variera lite.
Eva i Skåne
Aj aj då mad.gif Då är det riktigt synd om den spindeln unsure.gif
Piccante
Jo det är nog inte så kul för spindeln. Jag har en bild på en "nedlusad" slända, skulle tro att det är samma sorts kvalster som har angripit den. Ser inte alls mysigt ut sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon