Eva i Skåne
JAg vet att man inte kan räkna med att få en blomma som ser ut som den man tagit frön från, men jag var ändå sugen att prova.
Jag köpte en påse petunia-fröer för ett par år sedan av en vacker ljusgul-aprikos petunia, som jag just nu inte minns namnet på och inte heller verkar ha någon bra bild av.

Av dessa "mina egna" fröer har jag nu fått tre ganska olika blommor, ingen av dem är direkt lik originalet, men ingen är ful heller wub.gif

Vad händer om jag tar fröer från "mina" plantor? Nya olikheter?
Finns det nån uppfattning om hur många led man ska gå för att få en "säker" fröblomma? Om man nu alls får fram blommor som liknar sin närmaste frömamma wink.gif

Om jag kommer på vad originalet heter ska jag skriva det. Så här olika ser i alla fall fröplantorna ut.
1 2 3
kerstin z5-6
sådd är ju alltid ett spel -f1 or går väl antagligen mer och mer emot originalet -dvs var det petunia blir blomman mindre o antagligen svagt rosa eller lila ,ju fler led man tar dem -men testa smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon