Full version: Vad heter blomman?
Anki V
På jobbet så har man i några lådor satt ner en blommande växt som nu är dryga metern hög och rak och den delar sig inte. Den har väldigt flikiga blad som växer ut ganska glest från stjälken och längst upp kommer det liksom en kvast med vita blommor.

Jag tror att det är en ettåring och även om den inte är det minsta lik ricin så får jag sådana associationer.

Är det någon som vågar sig på att gissa?

Jag har gått igenom AoT:s lista med ettåringar men jag känner inte igen den inte där.

/Anki
Ophelia
Kan det vara någon typ av amarant (gissar hejvilt)?

Fast amarant finns med på AoT sida smile.gif smile.gif
Anki V
Nej Amarant är det inte unsure.gif Bladen ser nästan ut som Hampa och blommorna kommer som på pelllisar, jag menar att varje liten blomma sitter på ett eget skaft. (Herregud nu rör jag till det ytterligare)

Tack för att du försökte. wub.gif

Jag har fått i "läxa" till i morgon av "kamraterna" att ta reda på vad växten heter laugh.gif

/Anki
Ophelia
Fota den rackaren om du inte kommer på namnet smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
kan det vara slöjsilja ??

Ammi majus
blink.gif
Anki V
Nej, nej inte ens i närheten. unsure.gif

Växten har en (1) rak styv stjälk, bladen ser ut som ricin, fast ljusgröna eller kanske som hampablad. Blommorna är mycket större och det kommer en uppåtstående "klase" på varje planta.

Jag försöker fota i morgon laugh.gif laugh.gif laugh.gif .
/Anki
kerstin z5-6
hm ... hampablad odlar ni cannabis på jobbet ?? Så bladen var rätt i alla fall då smile.gif blad på nämnda planta, som blir 120 cm hög...men om det inte är den hm ..
Anki V
Bladen är inte fullt så flikiga som på din bild, om jag minns rätt så är de mer som fingrar men jag ska försöka att fota i morgon.

Anledningen till att intresset vaknade på jobbet var att många tyckte att det såg ut som Hampa.

Intresset över att få växten identifierad har inget med att vi tycker det är snyggt. laugh.gif laugh.gif

Den som jobbade i trädgården den dagen det skulle planteras har satt ut ett antal högvuxna plantor på en rad som ståndaktiga tennsoldater.

Tack för att ni försöker
/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
En vit cleome kanske?? Den verkar iallafall vara årets inneblomma i de allmänna planteringarna här.
Anki V
Gåtan" är löst! laugh.gif

Visst är det en vit Cleome.

Tusen tack, nu kan jag "impa" på arbetskamraterna laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Anki
Ophelia
Ahaaaaaaaaaaaaa.... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Såg den på AoT:s sida men hade tankarna inne på nåt heeeeeeeeelt annat laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anki V
......och jag kännde inte igen den när jag inte såg några blad laugh.gif laugh.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon