Heléne_Hbg
Nu har jag gjort ett försök att skapa ett album och hoppas att någon vänlig själ kan klicka in sig där och hjälpa mig identifiera en skum växt. Jag hade inte sett den blomma förut så när den helt plötsligt sköt upp långa skott som det dessutom kom inte helt fula blommor på blev jag alldeles till mig. Ursäkta bildkvalisorten, jag orkade inte leta upp digitalkameran utan gjorde så gott jag kunde med mobilen.

I mitt album, som sagt. Om jag har gjort rätt...

Stort tack på förhand!

Heléne
Anki V
Ja, vad den nu än heter så vill jag också ha...... wub.gif wub.gif

Väntar med spänning på expertisen.

Medan vi väntar kan du väl berätta lite mer om den. Hur hög den är och hur mycket plats den behöver osv.

/Anki
Heléne_Hbg
Tjaaa... Jag och blomman är lika långa/höga verkar det som. Vilket då skulle vara kring 160 cm. smile.gif Själva plantbasen med sina blad skulle nog kunna bre ut sig en meter eller så. Svårt att säga eftersom den står ganska inklämd. Det gick fort som attans när blomstjälken dök upp, sedan stod den där med knoppar i ett par veckor och jag började undra om det var så nära blomning den tänkte komma. Och så vips! en morgon fullt med vita blommor.

Heléne
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en palmlilja (Yucca) skulle gissa att det är Yucca filamentosa det är inte så många andra arter som överlever vårat klimat.

Anses nog bara härdig till runt zon 2 men med ett snötäcke kan man ju ibland lyckas knäcka zoner mycket bra. Detta är en växt som måste ha det mycket väldränerat det går bra att plantera den i praktiskt taget ren grus.

http://images.google.com/images?hl=sv&rls=..._sv&sa=N&tab=wi
Anki V
Jaha, (suck), jag får väl nöja mig med att titta då.

Snötäcket är ju inte alltid att lita på.

/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Tror Kerstin z5-6 har nämnt i något tidigare inlägg att hon odlar palmlilja utomhus så om hon tittar in kanske hon kan tala om hur det går att odla den växten i högre zon.
Heléne_Hbg
Stort tack, Åsa! Jag blir tokig när jag inte har namn på mina växter. Hur gör jag då om jag behöver googla dem, liksom? rolleyes.gif

Heléne
kerstin z5-6
Den går utmärkt hos mej -i mest grus och kodynga i botten i södersluttning
Yucca filamentosa
kan köpas som rotknölar på våren , vårplantering är att föredra
Finns i variegerad form Golden sword -är också väldigt bra sort

Goggla -är nog svårt om man bara vet hur växten ser ut , men inte vad den heter ???
Då funkar det nog bättre att fråga här , skaffa sig ett växtlexikon eller titta igenom alla perennerna i Aots lista
Men har man bra bilder , brukar det inte vara några problem att få svar här
är det en blommande växt -är det bra om blommorna syns på bilden -för säkrare gissningar smile.gif
vet du vad växten heter -eller tror dej veta -skriv in namnet i sökrutan och välj visa bild på http://www.google.se/
Blomstersmurfen
Hur gamla var era innan de blommade första gången?

Väntar själv med spänning på mina två, som har stora bladrosetter nu och många sidoskott, som även de börjar bli stora.

Mina är 3 rep 4 år. Har klarat varje vinter utan täckning och utan nämnvärt snötäcke (står under takutsprång), utan att frysa bort någonting alls.
kerstin z5-6
Den ena blommade år två --den stora rosetten dör ofta efter blom -sidoroetterna fortlever , så nu hoppas jag på blom nästa sommar igen
Det beror helt på hur stora rötterna är när du planterar dem -
Den variegerade blommade redan år ett
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon