Österläge
Har fått massa små gröna larver på mina tomater samt bladlöss på solrosorna, som jag nu bekämpar genom att spruta såpavatten på växterna. Det verkar funka, iaf på larverna som rullar ihop sig och försöker krypa iväg.

Någon som vet hur länge jag måste hålla på innan larver och bladlöss ger sig? Något annat sätt som är bättre? Vill helst slippa kemikalier...

Tacksam för svar!! rolleyes.gif
Gurkan
Bästa sättet att få bort bladlössen tycker jag är att spola bort dem med en stråle kallvatten. Efter några behandlingar brukar dom ge upp.
Sussi60
Har du gröna larver på tomaterna har du problem. Men det går att lösa om du har tålamod. Har jagats av dessa larver för tredje året i rad nu. Men skam den som ger sig.
Såpavatten räcker inte för dessa sötnosar. Du får även blanda i T-röd i såpavattnet. I dagsläget har jag en blandning på: 5 delar vatten, 1 del såpa och 1 del T-röd.
Spruta på tomatplantorna, vänta några minuter och SKAKA plantorna. Då är dom tillräckligt omtumlade för att släppa taget. Då tar du tag i dom och förpassar dom till sällare marker. Det räcker inte med att kasta iväg dom dessvärre utan dom måste förstöras ordentligt. Denna procedur upprepar jag morgon och kväll. Jag får riklig skörd varje gång. Lycka till! tongue.gif
Österläge
"Har du gröna larver på tomaterna har du problem."

Åh nej! sad.gif Precis vad jag var rädd för! unsure.gif

Jag har sprutat med såpavatten varje kväll o ibland även morgonen och även letat larver, brukar lägga dem i ett glas med vatten o lite såpa/diskmedel, då dör de nästan direkt... Men jag ska testa med T-röd oxå då! Tror du det funkar med vanlig sprit? Har nog ingen T-röd hemma, däremot en flaska ouzo som ingen gillar...

Testade igår att spruta vatten på både tomater o solrosor, får se om det verkar funka...

Tack för era svar! Gärna fler tips o förslag! tongue.gif
noora
Det fungerar säkert med vanlig sprit också smile.gif

Jag har också gröna larver på tomaterna. De är och smaskar på chiliplantorna också mad.gif. Jag tycker inte att de smaskar i sig bladen riktigt så fort att det skulle vara några stora problem, men jag jagar dem ändå för säkerhets skull. Jag tycker att dom verkar släppa taget ganska lätt även om man inte sprayar med såpsprit, däremot kan de bli hängande i små trådar så att man får spana efter dem där de hänger bland bladen.

Såpsprit är för övrigt bra mot bladlöss också, bättre än bara såpvatten.
Sussi60
Så länge dom håller sig till bladen är det ju OK. Men när det väl blir tomater så kan dom smälla i sig en halv tomat medan du "blinkar" rolleyes.gif
Så såpa, vatten, T-röd är ett hett tips.
Dessvärre dör dom ju inte av den blandningen utan blir bara omtöcknade så att du kan skaka av dom och sen ta död på dom. blink.gif
Österläge
Ja, jag vill ju få bort dem innan de ger sig på tomaterna! Ska testa med såpsprit imorn, både mot dem o bladlössen. Så kommer ouzon till användning iaf! tongue.gif Köpte den på semestern bara för den snygga flaskans skull...
Österläge
Jag blandade ihop en häxbrygd på 8 del vaten, 1 dl såpa och 1 dl ouzo som jag sprutade på tomaterna - men ingen enda larv ramlade ner! blink.gif Jag letade o letade men såg inga heller... Kan mina tidigare räder med endast såpvatten har gett sådan effekt? wub.gif Håller tummarna!! Ska kolla ikväll o spruta om det verkar behövas...
Sussi60
Det verkar helt otroligt om du skulle ha lyckats med enbart såpa och vatten. Dessvärre är det nog så att ouzo är för svagt....T-röd krävs nog. Att du inte hittade några larver kan ju bero på att dom är ruskigt duktiga på kamouflage. Dom har ju exakt samma färg som bladen och stjälkarna på tomatplantan.
Österläge
Jo visst verkar det konstigt, men de andra gångerna har jag ju direkt och utan att leta hittat 10-tals larver, o nu hittade jag inte en enda... Fast jag både letade under bladen o skakade plantan kraftigt, vilket har hjälpt de tidigare gångerna! blink.gif Men jag ska kolla ikväll igen o se om de är tillbaka... Synd om ouzo är för svagt, får väl investera i lite T-röd snart...
Österläge
Tänkte bara tillägga att jag sprutade vatten med slangen på plantan häromdagen oxå, kanske det var det som hjälpte? Fast det verkar ännu konstigare tycker jag...
Österläge
Idag var jag ute på förmiddagen och inspekterade plantorna, och inte en enda larv! Klippte bort alla skadade blad, blev inte så många kvar... Men larverna verkar iaf vara borta, vad det nu beror på! tongue.gif *glad* Nu hoppas jag bara att de inte kommer tillbaka, så jag får njuta av mina tomater i fred!! sleep.gif
Sussi60
biggrin.gif Det är bara till att gratulera. Men håll kvar ett vakande öga för säkerhets skull sleep.gif
Österläge
Tro mig, det ska jag!! smile.gif

Men det verkar ju ändå som att det kan hjälpa att spruta såpavatten varje kväll och ibland på morgonen (om det inte är soligt, då kan det visst skada plantan) samt leta o döda larver så ofta man kan! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon