evarina
Någon som vet vad dessa knölar är för något? De finns i flera olika storlekar, från knappnålshuvud till 1½ cm i diameter. Ska de vara där? Har jag fått någon slags parasit? Är det cancer?

Det verkar inte gå att länka från albumet wacko.gif , men det finns bilder där.

/Eva
GoSatta
min har samma sak, ingen aning om vad det är men tror knappast det är farligt för det har min alltid haft. e säkert nån rot / vatten knöl eller nå liknande.
*Stintan*
Jag har hört att den får såna knölar lätt om den fått för lite vatten. Har massor på min så det kan säkert stämma. Någon sa att man kan peta ner dom i jord så börjar det växa. Kollade just i min kruka och där är fullt av dessa knölar även i krukan.

Sjukdom är det i allafall inte.
Alexander-VG-zon3
lägegr man knölarna i jordne så komemr rötter det stämmer
kan växter få cancer huh.gif
evarina
Ok, då behöver jag inte dumpa den iaf.

Jupp, växter kan få cancer. Allt som har DNA kan få cancer om man ska hårddra det hela. Men jag vet inte om det kallas något annat på växter.

Tack för svaren! wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (evarina @ 26-07-2006, 21:53)

Jupp, växter kan få cancer. Allt som har DNA kan få cancer om man ska hårddra det hela. Men jag vet inte om det kallas något annat på växter.

Tack för svaren! wub.gif

kan dom det trod ejag inte huh.gif tongue.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det är normalt med knölar på lyktranka, lyktranka bildar knölar även ovan jord istället för enbart i jorden som de flesta andra knölbildande växter gör och det ska gå att föröka växten med dessa knölar men jag har inte testat själv.
evarina
Jag har pular ner en av knölarna i krukan så får vi se... biggrin.gif
noora
Knölarna lagrar vatten. Jag vattnade min lyktranka lite för flitigt ett tag, och knölarna i jorden höll på att tränga ut den ur krukan...

Jag har tagit sticklingar av lyktrankan och petat ner i ett glas med vatten. Efter ett tag började det bildas både rötter och knölar på stjälkarna. Nån vacker dag ska jag komma ihåg att sätta dem i jord, nu har de stått i vattenglaset i snart ett år rolleyes.gif
Whiskuchi
CITAT (evarina @ 26-07-2006, 21:53)

Tack för svaren! wub.gif

Har aldrig tänkt på det, men kan masur tänkas vara nåt slags tumörliknande tro..? De ser ju onekligen ut så. (nej, orkar inte googla och kolla efter wink.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon