Summer Snow
26-07-2006, 22:44
Jag har två stora klockrankor i stora krukor. De står på min balkong och klänger på nät. Eftersom jag flyttar om några dagar måste jag kllippa ner klockrankan. Nu undrar jag; kan jag spara dem inomhus över vintern? Hur gör jag isf? Tänkte om det går att skynda på blomningen nästa sommar.
fandolin
27-07-2006, 06:09
Klockranka kan växa som krukväxt inne. Jag har ingen egen erfarenhet av det eftersom jag köpt min första iår, men det var vad de sa på handelsträdgården i allafall. Man kan klippa ner så mycket som behövs för att den ska bli hanterlig, men inte överdrivet mycket, och ta in i rumstemperatur över vintern.
kerstin z5-6
27-07-2006, 10:17
det går utmärkt att ha den inne över vintern
Summer Snow
28-07-2006, 10:03
Tack för hjälpen! Då plockar jag in krukorna i höst. Det ska bli spännande att se hur det går.
Jag övervintrade mina klockrankor från ifjol som toppsticklingar, som jag klippte alldeles innan frosten kom i början av december. Sedan tillbringade de vintern i vatten i ett söderfönster och bildade nya rötter.
Nu är de över 3 meter långa igen och fullkomligt dräller av knoppar som slår ut vilken dag som helst.
Anledningen till att jag tog toppsticklingar var att växten hade blivit väldigt ful nedtill och tappat de flesta bladen. Det var lättare att få nya fina plantor på det här sättet.
Summer Snow
29-07-2006, 21:27
Toppsticklingar! Åh vad bra, det ska jag naturligtvis också testa.

Tack för det förslaget!
CITAT (Summer Snow @ 29-07-2006, 22:27)
Toppsticklingar! Åh vad bra, det ska jag naturligtvis också testa.

Tack för det förslaget!
Tänk bara på att klippa tillräckligt långa bitar av toppen. Klockrankan bildar nya rötter strax under ett bladfäste (nod) och man bör nog helst se till att minst två noder står i vatten för att vara på den säkra sidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.