Full version: Inglasad balkong
melissa
Hej alla växt-glada!

Har en fråga angående balkongen vi har som "trädgård" eller ska jag säga "växtgård". smile.gif
Hade tänkt övervintra en blomma eller två som ska stå "svalt och frostfritt" och då undrar jag hur man säkert kan veta att det är frostfritt på balkongen? Inglasad är den och det är vår första sommar tillsammans så vi är amatörer på området frost etc . Finns det något sätt att skydda från frost, har hört att ett lakan över hjälper om det inte är utomhus en hel vinter?
rolleyes.gif

Tacksam för hjälpen!

Med varma hälsningar,
Melissa
lyckero
Enda riktigt säkra sättet är nog att kontrollera med en termometer. Det beror ju på hur mycket huset intill värmer, d v s hur välisolerat det är inåt och utåt, samt hur kallt det är utanför. Det finns elektriska värmefläktar och frostvakter som man kan ställa in på önskad temperatur, för att garantera att temperaturen aldrig går ner till minusgrader.
Lyckero
Maggan H
Kolla med grannar i samma läge-kanske har dom koll.
Alexander-VG-zon3
bästa är att kolla grannen hur dom hadde det i vinter som Margareta sa sen att du själv sätter en temp 2-3 olika temper som du sätter i olika hörn m.m. sen så är dte ju på hur pass tålig växten är å vad det är för växt du ska ha där
kerstin z5-6
Har du en mild zon med få minus på vintern -kommer du säkert att märka att det är få dagar med under noll , när du mäter
Säkrast är dock att köpa en frostvakt -som fläktar på när det blir för kallt
smile.gif
melissa
Tack alla för era tips. Jag ska genomföra dem snarast!

MVH,
Melissa
Gurkan
CITAT (melissa @ 27-07-2006, 16:36)
Tack alla för era tips. Jag ska genomföra dem snarast!

MVH,
Melissa

När jag hade inglasad balkong märkte jag att det drog in fruktansvärt mycket. Inte vid rutorna utan genom hål (för skruvskallar m.m.) och springor i metallstommen. Jag gick över det hela och satte små tejpbitar överallt där jag kände att det drog in kalluft och det gjorde verkligen susen, varmluften stannade kvar och jag kunde sitta ute och fika mitt i smällkalla vintern med bara några värmeljus, det hade varit otänkbart innan tejpningen.

Så, "scanna" av alla metallprofiler och kanterna mellan profilerna/betongen med ett levande ljus eller känn med ovansidan av handen om det drar nånstans. Kanske inte så lätt att känna nu när det fläktar in luft som är minst 30grader varm men gör det till hösten eller prova med ljuset.

Är det inte tätt måste din lilla (framtida) fläkt elda på som en galning eftersom varmluften hela tiden "pyser" ut.

Även här i mildaste skåne passerade det -20 några nätter i vintras och då håller det sig knappast över 0'an av sig självt.

*saknar min gamla balkong* wub.gif
melissa
Jag ska göra som du föreslår!
Tack igen för hjälpen, kul när folk delar med sig av tips och kunskap wub.gif

MVH,
Melissa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon