Full version: Tomatsjuka
Eva-Marie
Jag har två sorters tomater i samma kruka, dom har vuxit fint men på de tomater som nu kommit har jag uppmärksammat bruna fläckar på undersidan, alltså den sida som är mittemot tomatfästet.
Jag har tagit bort de angripna tomaterna och sprayat hela plantorna med såpavatten. Jag skulle bli ganska ledsen om jag inte fick en enda tomat från de annars så fina plantorna.

Finns det något annat jag ska/borde ha gjort?

Tacksam för upplysningar.
Eva-Marie
Surfade runt under tiden jag väntade på svar. Hittade en beskrivning som jag tror stämmer - mina tomater har nog pistillröta. Antagligen har jag vattnat för mycket (ca6-10 liter/dag till kruka på ~10 liter). Ska nu prova med att tillföra näring samt minska på vattenmängden.
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som pistillröta och är ofta klimatbetingat. ex. det är höga temperaturer (skugga och vädra när det börjar närma sig +30C) och växten avdustar snabbt och vattenupptaget hinner inte med riktigt och då transporteras det inte upp kalcium som det ska etc. +Är krukan för liten blir det ju också lite tuffare för rötterna och vattenupptagningen och det var ju tydligen 2 plantor i en kruka som jag inte vet hur stor den är men många tomater måste ha ca 20liters jordvolym för att odlingen ska funka riktigt bra.

+Pistillröta är även sortbetingat olika tomatsorter drabbas olika lätt så får den sorten du har mycket pistillröta testa några andra sorter nästa år. Storfruktiga sorter tycker jag drabbas lättare än små.

Pistillröta är ingen sjukdom så man måste inte ta bort plantor eller spruta med såpa (vilket f.ö bara funkar mot vissa insekter inte sjukdomar).
Meliss
Jag har nog oxå fått pistillröta. unsure.gif Kan man äta tomaten ändå? Eller ska man slänga?
Gurkan
CITAT (Meliss @ 28-07-2006, 22:06)
Jag har nog oxå fått pistillröta. unsure.gif Kan man äta tomaten ändå? Eller ska man slänga?

Det beror ju på hur stort "angreppet" är men om tidigare sagts så är det ju inte en sjukdom utan en näringsbrist som orsakar det.

Dvs. du får inte i dig nåt mögel el. dyl., det går att äta de friska delarna av tomaterna men frågan är hur "fräscht" det känns. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon