Trädgårdsmannen
20-05-2003, 11:18
Vet någon om man kan på ett enkelt sätt köpa frö och så taklök?
Kristina zon 3
20-05-2003, 11:38
Jajamensan! Det var den första fröpåsen jag köpte för fyra år sedan. Hade just fått trädgård. Sådde i vanlig såjord, och upp kom en massa olika pyttesmå taklökar. Lite pilligt att plantera isär dem. De fick bo i olika krukor under sommaren, men på hösten planterade jag ut dem mellan stenar, på stenar (har en trappa av natursten så det finns många ställen att plantera på) och några fick bo kvar i krukor. Nu har jag massor, bara att rycka av en liten och trycka ned någonstans, vips så är det flera. Har hört att man eventuellt ska täcka över dem på vintern, det har jag aldrig gjort. Har dessutom kunnat dela med mig till trädgårdskompisar. Förra året blommade den första. Allt detta från en vanlig fröpåse från Coop.
Kristina
Hasse_h
20-05-2003, 11:38
Jajemensan. Har själv ett antal plantor på tillväxt. Finns både i blandningar med diverse sedum-arter och enbart taklökar. Köpte mina på Blomsterlandet.
Trädgårdsmannen
20-05-2003, 12:23
Urkul!
Här skall handlas - jag formligen älskar taklök i alla dess former!!
Vad skall man tänka på - den brukar ju vara "rätt" tålig - så det är väl inte så mycket - såjord bör väl fungera bra...
Hasse_h
20-05-2003, 12:35
Vanlig sandblandad såjord, inte för varmt, ljust, lagom fuktigt utan att vara blött. Plantera ut när det är frostfritt. Inga konstigheter alls.
Trädgårdsmannen
20-05-2003, 13:23
Tror du dom är för små om man sår nu och ändå vill plantera ut dem denna säsongen?
Hur är det med avhärdning innan utplanteringen?
Britt-Marie i Bohuslän
20-05-2003, 14:26
Jag sådde i januari och de största är ungefär som en lillfingernagel. De tar tid på sig, ska kanske nämna att jag har ännu inte skolat om dem. De får klara sig tills de åker ner i sprickorna på berget. Brukar gå bra.
Trädgårdsmannen
20-05-2003, 14:49
Mig gör det inget att dom växer långsamt - dom brukar få fart när dom kommer ut på sommaren antar jag...
Men vad jag tycker är hopplöst trist är när fröer tar evigheter på sig att gro - när dom väl kommit upp känns det som man är på banan...
Hur är era erfarenheter med groningstiden hos Taklök?
Hasse_h
20-05-2003, 21:48
Mina grodde iaf på några dagar. Jag satte dem i början av april och de är kanske 5 mm breda. Avhärdningen brukar inte vara något större problem, de är ganska tåliga även om man inte ska utsätta dem för nattfrost.
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 08:19
Det var ju positivt - var det en fröblandning med många olika sorter av taklök eller var det en sort? Man vill ju helst försöka hålla sorterna isär men man kanske mäktar med att sortera isär dem när de kommer upp så att dom inte växer ihop i en enda blandad matta?
Är detta första gången du provat eller har du överlevande exempel i din trädgård? Är suger på blomningen...
Kristina zon 3
21-05-2003, 08:26
Min fröpåse var en mix. Nu efter några år ser man skillnad på dem, tror inte jag gjorde det från början. Några är mörkröda, några gröna, finns även en del med dragning åt grått/silver. Formen på bladen skiljer sig också åt en del, rundningen/spetsigheten. Hos mig blommade en taklök förra året, det var den första. Förhoppningsvis blir det fler i sommar. Om man nu inte gillar (det lite charmigt vildvuxna

) så är det ju jätteenkelt att flytta, bara knipsa av och stoppa ned. Mina "sådda" är nu innte på sitt fjärde år.
Kristina
Hasse_h
21-05-2003, 08:31
I år är andra gången jag provar att dra upp taklök. Första gången köpte jag en blandning med taklök och sedumarter, men det var inga problem att skilja de fyra (?) olika arterna åt när de vuxit till sig lite. Dessa taklökar m.m. sitter tyvärr i min förra trädgård nu...sålde det huset -99. Men jag hann uppleva ett par somrar med en enorm färgprakt i den slänten.
I år kör jag både en blandning som innan och rena taklökar. Håller på att bygga en terass med en slänt i sydvästläge som kommer få dessa som marktäckare.
En slänt med blommande taklökar eller sedum-arter är en fröjd för ögat...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.