åsgård
Titta på bladet från vårt päronträd, (inte plommon). Det ser ut som om jag har kastat en färgpyts över bladen.

En del humlor tycker tydligen att det smakar bra, för de sitter på bladen och suger
åsgård
Själv är bäste dräng. Hittade att det med all tydlighet är päronrost.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det tror inte jag det är med tanke på att päronrost inte går på Prunussläktet men enligt växteko ska det finnas 2 arter plommonrost (som enligt texten finns i sverige men som inte är så vanliga texten är dock 15år gammal så de kan ju ha blivit vanligare). En av arterna verkar kunna värdväxla med anemonesläktet (övervintrar på rötterna på anemoneväxterna).
Danne_77
Ja det är nog päronrost om du har kinesiska enar på tomten eller om dina grannar har det så kommer det i från dem. För päronrosten övervintrar på keniskaenar.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Danne_77 @ 27-07-2006, 20:09)
Ja det är nog päronrost om du har kinesiska enar på tomten eller om dina grannar har det så kommer det i från dem. För päronrosten övervintrar på keniskaenar.

Fast är det päronrost måste det vara ett muterat päronträd som har plommonfrukter för päronrost kan enbart leva på Pyrus och Juniperus inte på Prunus dit plommon hör så jag sätter en slant på någon av de rostsvampar som går på Prunussläktet..
Cilla
Intressant observation att humlor sitter på fläckarna, det har jag inte sett.

Om bilden visar ett päronblad så är det päronrost, som värdväxlar med juniperussläktet, särskilt sävenbom men också svensk en.

Om det bara finns en enstaka enbuskar/sävenbom på ett avstånd av 4-500 m från trädet kan det hjälpa att ta bort enen, men ofta finns det så mycket i våra trädgårdars närhet att man får leva med rosten. Ofta kan man se att enen elelr sävenbomen också har oranga "klumpar" på grenarna lite här och var, men det hjälper föga att ta bort dem.

För att hjälpa päronträdet att leva med den minskade bladmassa som det innebär kan man luckra jorden vid dropplinjen och gröngödsla.

Sävenbom, Juniperus sabina:

.....
.....
åsgård
Jag skrev fel rubrik på tråden. Visste inte hur man kunde ändra den rubriken, om det nu går att göra det.

Men i texten så framgick det att det var ett päronträd. Vi har en idegran ganska nära. Jag kan inte hitta att den skulle vara värd för rost? En bit bort finns en en som skulle kunna vara värd. Ett praktexemplar så den tar vi inte bort.

Kan man förhindra rosten på något annat sätt?
Cilla
Idegranen är inte värd för päronrosten, men däremot enen. Jag känner inte till något sätt att begränsa rosten och finns det besprutningsmedel tror jag inte att de är lämpliga eller tillåtna för hemnära trädgårdsmiljöer.

Man kan säkert prova att titta efter de oranga klumparna i enen och ta bort så mycket som möjligt, men jag tvivlar på att man ser effekt. Bättre effekt har det på päronträdet om man stärker det genom gröngödsling. Då kan det leva med förlorad bladmasssa bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon