Full version: ägg på blad
Pinglan
Efter mycket sökande så hittade vi ägg på min änglatrumpet, vem kan ha lagt dessa???? och vad ska jag göra???
malin72
ingen som vet????? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Är det många ägg i äggsamlingen och de inte är knallgula så brukar jag ta bort dem, då är oddsen stor att det är någon slags fjärilslarv el. dylikt som kläcks ur dem. Nyttodjuren placeras ofta mer utspritt förutom nyckelpigan som kan lägga flera ägg tillsammans men de brukar vara gula.
malin72
ok Åsa tack för svaret smile.gif tror du det hör ihop med att den är så uppäten???
mittas
Hej. Ja har också haft äggsamlingar på mina änglatrumpet, men dessa har varit "knappnålssmå", och vit gula, tror dom gröna larver
mad.gif ja plockar dagligen föds ur dessa ägg, ibland kan man ju missa några. Ja brukar klämma sönder äggen, somja hittar, de är ett evighetsgöra att kolla igenom bladen varje dag wacko.gif

Häromdagen spraya ja bladen med pyrex de skulle vara bra mot larver m.m

Skam den som ger sig, ja ska överlista mina larver
rolleyes.gif Catarina
rosita
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-07-2006, 22:15)
Är det många ägg i äggsamlingen och de inte är knallgula så brukar jag ta bort dem, då är oddsen stor att det är någon slags fjärilslarv el. dylikt som kläcks ur dem. Nyttodjuren placeras ofta mer utspritt förutom nyckelpigan som kan lägga flera ägg tillsammans men de brukar vara gula.

Tack, Åsa, nu fick jag något att tänka på! Jag har alltid urskillningslöst klämt sönder alla sorters ägg jag hittat, men då kan jag ju ha haft ihjäl hjälparna också! sad.gif sad.gif sad.gif
Nu blir det till att läsa om nyttodjur, för dem vill jag gärna bli vän med! wub.gif
malin72
ok om jag fattade det rätt så bort med svarta ägg och spara vita,gula ägg eller unsure.gif wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om de är många ägg tillsammans så är det troligtvis någon skadegörare som kläcks. Den enda nyttoinsekten jag vet som kan lägga flera ägg i klunga är nyckelpigan och de äggen brukar vara gula så vita ägg kan man ta bort utan att vara rätt för att ta död på nyckelpigor.

De gula ägg jag brukar kunna vara säker på att ta bort är när man hittar en massa gulaktiga äggsamlingar under kålbladen då är oddsen större att det är kålfjäril än nyckelpigor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon