Jag har använt torvblock för att göra en kant kring min rabatt. Blocken är kantiga men lär bli finare med tiden. Jag undrar om det finns ett bra sätt att påskynda tillväxten av mossa.
Har hört något om filmjölk eller risvatten.
Är det ngn som har erfarenhet av detta och goda tips?
/elenor[FONT=Arial]
Har åxå hört det där med filmjölk, det är nog bara att pensla på!
Christer C
20-05-2003, 11:55
Risvatten innehåller näring har jag hört och det är säkert bra för mosstillväxten. Filmjölk har jag aldrig hört. För att det är surt kanske men njaa, vet inte om jag trotr på det. Se till att hålla blocken fuktiga, helst med hjälp av kalkfritt vatten så kommer nog mossan ganska fort.
I förra omgången av Sommartorpet penslade de filmjölk på torvblocken för att det skulle växa mossa fortare på dem.
Trädgårdsmannen
20-05-2003, 12:24
Är det inte kalk i mjölkprodukter - det gillar väl inte mossan?
hej
koka risvatten... dvs lite mängd ris i en större mängd vatten så ska du se att torvblocken blir fortare grön med mossa. det är ju egentligen lite "överkurs" eftersom de ändå blir rätt fort gröna.
/Ullagumman
Hannele
20-05-2003, 21:34
Överbliven fil är bäst.
Pensla med halv liter fil + 1 äggvita.
Ibland drömmer jag om olikfärgad lava i schackmönster...
Alpiner i Halmstad
21-05-2003, 08:36
Vi hämtar ett flak av den mossart som vi vill ha från skogen. Sedan gnuggar vi torvblocket med skogsmossan och lämnar kvar resterna på blocken. Med denna metod får man snabbt en mossfilt av en art som man själv valt.
M.v.h. Bernt
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 09:21
Det var ett värdefullt och mycket smart tips! Har själv ännu inte några torvblock i trädgården men funderar på om man kanske kunde använda detta redan nu fast i stenpartiet på något sätt - kanske kan utgå från ett block som jag sågar i tunna mattor och lägger i stenpartiet där jag vill "så" mossan på detta sättet?
Hannele
21-05-2003, 09:39
Jag penslar stenarna med fil+äggviteblandningen
och strör eller lägger mossa på.
Miniatyrtaklök mitt i mossan kräver inte mycket jord i bergskrevan.
Den blommar med underbara blommor!
Trädgårdsmannen
21-05-2003, 11:29
Jättespännande - vi har så ful sten i vårt stenparti för mycket av det är sprängsten och inte natursten - kan jag få mossa att täcka dom är det ju underbart!!
Låt mig se - du sa en halv liter filmjölk och en äggvita - här skall penslas!!
Järfälla
21-05-2003, 16:36
Och glöm inte att det supertacksamt att skulpturera torvblocken så de blir mer naturlika. Går att göra riktigt snyggt! Bara att skära med närmsta kniv...
Filmjölk utan ägg funkar super! Bara häll från filpaketet och "kleta ut".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.