I våras gjorde jag om f.d. hönsgården till ett urläckert rum, visionen var en fransk potagér och avsikten var absolut och ärligt att där skulle bo grönsaker och ingenting annat.
Jag lät svetsa 4 större trianglar av tjock plåt, benen är 175 cm, och 4 något mindre med ben som är 125 cm.
Trianglarnna är lagda så att de bildar 4 kvadrater, mellan och runt dem har jag lagt grus och hela härligheten kringgärdas av ett lågt staket av armeringsnät. Där skulle ärterna klättra...
Vid ingången har min man byggt en port av stolpar och armeringsnät. Där skulle humlen frodas....
I år har jag odlat grönsaker. Men varje gång jag har gått dit för att skörda eller vattna har jag känt på mig att något är fel...
För några dagar sedan kom jag på vad det är:
Platsen är alldeles för ljuvlig för grönsaker. Ut med dem och in med rosor.
Förståssss!!!!

Jag har redan mina rosa och röda rosensnår och rabatter. Nu vill jag ha en doftande sinnenas hörna i gula nyanser och vitt.
Den kringärdande blivande häcken är redan beställd från Flora Linnea, det blir Agnes.
Vid ingången har jag bestämt mig för en Rosa Helenae Hybrid som, om jag har förstått det rätt, är härdig och kraftigt växande. Och doftar.
Men sedan?
I de stora trianglarna funderar jag på Aicha...
I de mindre på Golden Celebration eller Graham Thomas...
Eller någon vit, doftande, gärna långtidsblommande, tålig och frisk lägre buske.
Tror ni på detta, ni forumets härliga rosexperter? Kommer de rosor jag funderar på att bilda en trevlig helhet?
Mulle