mulle
Tänk att det hela tiden ska gå så här.... rolleyes.gif

I våras gjorde jag om f.d. hönsgården till ett urläckert rum, visionen var en fransk potagér och avsikten var absolut och ärligt att där skulle bo grönsaker och ingenting annat.
Jag lät svetsa 4 större trianglar av tjock plåt, benen är 175 cm, och 4 något mindre med ben som är 125 cm.
Trianglarnna är lagda så att de bildar 4 kvadrater, mellan och runt dem har jag lagt grus och hela härligheten kringgärdas av ett lågt staket av armeringsnät. Där skulle ärterna klättra...
Vid ingången har min man byggt en port av stolpar och armeringsnät. Där skulle humlen frodas....

I år har jag odlat grönsaker. Men varje gång jag har gått dit för att skörda eller vattna har jag känt på mig att något är fel...
För några dagar sedan kom jag på vad det är:
Platsen är alldeles för ljuvlig för grönsaker. Ut med dem och in med rosor.
Förståssss!!!! tongue.gif biggrin.gif wub.gif

Jag har redan mina rosa och röda rosensnår och rabatter. Nu vill jag ha en doftande sinnenas hörna i gula nyanser och vitt.

Den kringärdande blivande häcken är redan beställd från Flora Linnea, det blir Agnes.
Vid ingången har jag bestämt mig för en Rosa Helenae Hybrid som, om jag har förstått det rätt, är härdig och kraftigt växande. Och doftar.

Men sedan?

I de stora trianglarna funderar jag på Aicha...
I de mindre på Golden Celebration eller Graham Thomas...
Eller någon vit, doftande, gärna långtidsblommande, tålig och frisk lägre buske.

Tror ni på detta, ni forumets härliga rosexperter? Kommer de rosor jag funderar på att bilda en trevlig helhet?

Mulle
kerstin z5-6
hehe.... jojo ...
Goldbush,Rubiginosa, buskros
bild kommer, den slår ut i morgon igen bara orange knoppar idag -klaseblommande, svagt remonterande aprikosgul , bleknar till ljust gul Medelstark - Stark doft -startar tidigt

Tantaus Rokoko,aprikos/gul bleknar till detta
]

China town
Kajsa
Det blir nog vackert och i en f.d hönsgård är det väl mycket krut i jorden, för dina Austinrosor kommer att blomma bättre då, mina ger mer en blomma då och då i min sandiga jord. Några vita buskrosor som blommar om, White Grootendorst, Boule de Night, White Jacques Cartier

J P Connell, knoppen är gul, blir sedan en vit liten buske ca 1.20
en kanadros, blommar till hösten.

Thisbe en myskos som doftar starkt, ca 1.20 både gul och vit
blommar också till hösten.
Eller varför inte Ghislaine de Feligonde rosen ? Finns i mitt album.
mulle
wub.gif
Vilka trevliga tips och underbara bilder.
Nu ska jag fundera och planera!
Tack, ni är som vanligt helt underbara!
Mulle
mulle
Jag har funderat och funderat och försökt kombinera färger och höjder och så här ser förslaget nu ut

I de stora, yttre, trianglarna på drygt 3 kvadratmeter funderar jag på Goldbusch och JP Connell som båda borde stå sig vackert mot Agnes-häcken.
Tror ni att en Boule de Neige också ryms med i sällskapet?

I de något mindre trianglarna tänkte jag sätta Ghislaine de Feligonde och Graham Thomas.

Golden Celebrations känns som lite väl våldsam i det här färgsammanhanget.
Fast å andra sidan undrar jag om det finns risk för att det blir för blaskigt utan något lite mera utropsteckensbetonat...
Vad tycker ni?

Mulle
kerstin z5-6
iiiik ... rusar ut med kameran å fotar miin goldbush ...'

ps står du ut med Agnes blad ?? laugh.gif
mulle
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-07-2006, 12:23)
iiiik ... rusar ut med kameran å fotar miin goldbush ...'

ps  står du ut med Agnes blad ?? laugh.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Det ante mig väl att det var något jag inte hade tänkt på...
Blir den så stor Goldblushen...???? För så tolkar jag ditt "iiikande"...

Och vad nu då, Agnes BLAD???? Vad är det för fel på dem? Slemmiga?

Anledningen till att jag har valt Agnes är att jag vill att häcken ska vara "ett säkert kort" eftersom det på vissa ställen kommer att bli lite svårt att komma åt den. Och att den ska blomma och dofta. Och att själva häcken inte skall konkurrera alltför mycket med rosorna inne i själva området...
Jag har förstått att Agnes är just en sådan buskros...

wacko.gif

Tur att du och Kajsa finns!

Mulle
kerstin z5-6

En häck av Agnes -mhm -samma idee här .. efter två år är den .. tja stövelhög ..
men jag har ju en kall kall zon -i förh till din ..
Bladen de kan inte kallas vackra , nej

Inte slemmiga , men de ser lite .. sjuka ut jämt
Finns någon som har den där du bor kolla in den där om du kan
Goldbush den går inte vara utan .. iiik var för att jag lovat bild o här kommer den klaseblommande , doft -Stark o fin !
lilla mamma
smittar detta måntro... Vilka bilder och vilka underbara planer säger Anita och tittar på den döda baksidan...
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
mulle
Nu har jag sett Agnes "live" och jag kan nog leva med bladen, så farliga var de väl inte...

Tolkade jag dig rätt, Kerstin, att Goldbusch, JP Connell och Boule de Neige ryms i en och samma triangel? Det kom ju ingen protest...
Och iiik med ett beundrande tonfall gäller också för Goldbuschen - LJUVLIG!!!

Jag har gång på gång återvänt till dina rosbilder, Kajsa - vilken underbar samling du har!
Rhapsody in Blue - har din digitalkamera återgett färgen korrekt? (Jag frågar eftersom min egen kamera är dålig på just blå och blålila nyanser)
Är det en trevlig och frisk ros att ha att göra med? Doftar den?
Den kunde nämligen bli just den "kontrastros" som jag funderar på att eventuellt behövs. I så fall blir det den i stället för Boule de Neige.
Eller bara den och Goldbuschen...

???

Mulle
kerstin z5-6
Jag tror det kan gå med de tre -osäker på storleken hos dej på Boule -den kan nog ta plats ..
Kajsa
Här har du en nytagen bild av Rhapsody in Blue

Kameran ljuger inte, den är så här kraftigt lila, man tog ett skutt första ggn blomman slog ut och den doftar starkt. Min är väl ca 1.20 hög.
Årets ros i England 2003, framtagen av en amatör har jag läst.
Såg på Help me find att den kan bli 2 m i England, men inte här väl.
mulle
Det blev ju inte alls lätt, detta...
Men nu har jag bestämt mig och det blev radikalare än jag hade tänkt från början.
Som vanligt...

I de stora trianglarna blir det Goldbush och Rhapsody in Blue. Eventuellt en tredje ros senare, det tar jag ställning till när jag har upplevt den första blomstringen.

I de mindre trianglarna blir det Golden Celebration (just det, den åkte in igen efter att jag läste om den i tråden om engelska rosor...) och Graham Thomas.

Tack för all hjälp!

Mulle
mulle
Nu kom de, nu kom de, nu kom de!!!!!!!!
wub.gif wub.gif wub.gif
Mulle (som vet vad hon har att göra i helgen...)
kerstin z5-6
kul ! Du tar väl foton i sommar ? Känner på mej att det där blir nåt extra ....
ewa zon 3
CITAT (mulle @ 20-10-2006, 21:22)
Nu kom de, nu kom de, nu kom de!!!!!!!!
wub.gif  :wub:  :wub:
Mulle (som vet vad hon har att göra i helgen...)

Man blir som ett litet barn på julafton wub.gif
Mina rosor har också kommit. Kanadarosorna Louis Bugnet och Henry Hudson och den Austinrosen Mortimer Sackler
Ska bli spännande och se din "Potager-goes-Rosfager"

/Ewa
Kajsa
Det kommer bli vackert i sommar flickor. Visst är det högtid få gräva ner sina rosor på hösten, har lite kvar. Vi hoppas nu på en snäll vinter, ingen djup tjäle utan någon snö.
mulle
Nu finns det bilder på det lilla nya "rosariet" i tråden om fulhörn!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon