aurinko
När vi satt i trädgården så kom det en stor flygande djur;mycket vacker med långa tentaklar.
Jag undrar om den kan heta Myskbock?
Piccante
Jo visst finns det myskbock, Aromia moschata vilken har givit namn åt västsvenska entomologklubbens medlemstidning Aromia. Den föredrar sälg och pil och ska finnas från Skåne till norrland. Jag har dock aldrig fått se den även om jag har varit på en lokal där den ska vara talrik. Jag vet inte säkert men jag har fått intrycket av att den har minskat (lokalt åtminstone), för jag har inte hört att den finns på så många ställen.
aurinko
CITAT (Leocarpus @ 27-07-2006, 19:29)
Jo visst finns det myskbock, Aromia moschata vilken har givit namn åt västsvenska entomologklubbens medlemstidning Aromia. Den föredrar sälg och pil och ska finnas från Skåne till norrland. Jag har dock aldrig fått se den även om jag har varit på en lokal där den ska vara talrik. Jag vet inte säkert men jag har fått intrycket av att den har minskat (lokalt åtminstone), för jag har inte hört att den finns på så många ställen.

Tack för svaret!
Min dotter Kalinsi lyckadeta bild på den och jag hoppas att hon har den kvar så att jag kan visa den härinne.
Gossen Ruda

Den har minskat över hela landet, kanske är det städmanin där man städar bort alla fula träd som är orsaken. Det är tal om att den skall rödlistas tom. Jag har dock en lokal här i närheten där den är mycket vanlig. Det är inte ovanligt att jag ser över 20 st när jag går runt och letar steklar på strättans blommor.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 27-07-2006, 22:15)

Den har minskat över hela landet, kanske är det städmanin där man städar bort alla fula träd som är orsaken. Det är tal om att den skall rödlistas tom. Jag har dock en lokal här i närheten där den är mycket vanlig. Det är inte ovanligt att jag ser över 20 st när jag går runt och letar steklar på strättans blommor.

Var är den lokalen? Skulle vara kul att få se den någon gång. Jag letade efter den i Öxnäs by, på norra hisingen. Men myskbocken lyste med sin frånvaro den dagen.
Gossen Ruda
Södra Hisingen är bättre. rolleyes.gif Platsen heter Halvorsäng. Gå in på Lantmäteriets kartsök och sök så hittar du den. Man får bara ett sökresultat. Det är på ängarna norr och väster om husen som den finns. Kan vara lite svårt att ta sig dit men det finns en liten parkering öster om husen på Torslandavägen där man nog kan stanna. Jag har en specialinfart lite längre västerut alldeles efter Oljevägsmotet men det är lite lurigt att stanna där.
aurinko
"Våran" Myskbock var i en villaträdgård.
amaira
Hej på er! Jag har någon här som vill hälsa på er... biggrin.gif

*kikar försiktigt in på forumet från det lummiga hallonbuskaget*

vågar sig fram lite mer...

visar sin vackra ovansida, som skiftar metallic-glänsande i grönt och koppar.

smaskar hallon...

...och "gör flera" - men att äta hallon lockar mera, så det blir ett litet avbrott i aktiviteterna för att ta några fler tuggor.

Jaha, det var några av mina vänner som huserar i hallonbuskarna wub.gif Jag får det till myskbock. De är härligt stora och pampigt vackra.
aurinko
Oj oj vilka fina bilder wub.gif! Jag tror tt det var en sådan varelse som jag såg häromdagen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon