Ulrika & jycken
Hej !

Jag och min karl är just nu oeniga i hur vår framsida ska se ut. Vår avgränsning till vägen är ca 3,5-4 meter framför huset. Huset är en skånelänga och ligger på en privat väg men det händer att folk promenerar förbi huset. Vi har nyfikna grannar som tittar gärna genom fönster.
Coolman vill ha en 1,5-1,8 meter hög häck som skyddar insyn. Jag själv anser att det passar inte till vårt hus och vill ha buskar, rosor, vackra rabatter med kanske lite vilda växter här och där. Kanske även kullstenar? Jag tror att förbipasserade människor skulle titta på dessa hellre än genom fönster.

Jag tänkte ni kanske kunde hjälpa oss med tips och råd ? Så som kan inspirera oss till bättre förslag och ideer av hur framsidan ska se ut.

EN länk här hur vårt hus ser ut från gatan.
Bild på huset

MVH Ulrika
Sommartorparn
Om man tänker på vad som är typiskt för en skånelänga på landet så förespråkar jag klippt häck utefter längans 'paradsida'. Denna häck ska inte vara högre än att man kan se över den, ungefär i höjd med nedre tredjedelen av ett fönster. Innanför denna häck kan man gärna ha några högre blommande buskar sticka upp eller perenner, men inte så att utsikten skyms. Förr ville man kunna se vad grannar hade för sig och man ville också att förbipasserande skulle kunna se ens vackra trädgård. Detta att husen ska bäddas in i total ogenomtränglig grönska, s.k. insynsskydd, är ett sent påfund av utflyttade stadsbor. Denna barrikadering gentemot omvärlden leder till en i mitt tycke till en sorglig omvandling av landskapet, där man till slut bara ser dungar och inga hus. Förresten, hur kul är det egentligen att inifrån sina fönster titta rakt in i en grön vägg?

PS länken till bilden fungerar inte.
Ulrika & jycken
Nu ska bilden funka.. rolleyes.gif

Det var väldigt intressant det du skrev..
Sommartorparn
Snyggt hus! Vad kul att få göra en trädgård från början! Är den grusiga planen en del av tomten eller en del av vägen?
Som du förstår är jag mer på din sida än din mans vad gäller häck, men det finns kanske andra åsikter också. wink.gif

Tänker på att 3-4 meter inte är så mycket bredd att anlägga en trädgård på. En grön klippt häck måste hållas mycket smal om det ska bli plats till något annat också. Alternativt en halvhög rosenhäck skulle vara väldigt snygg! Då blir det nog inte plats till annat än en stensatt gång mellan häck och hus. En och annan stockros kanske kan få växa i hål i stensättningen och kanske klätterros/och eller klematis. Gäller att välja rosor med omsorg vad gäller blomningstid och hur dom ser ut under resten av året (höstfärger, nypon, skräpighet...)

Ett tips att tänka på är att även om det är snyggt att ha rabatt precis invid husfoten, så är det inte så bra varken för växterna, som får det för torrt, eller för huset/dräneringen. En liten remsa med vårlökar kan funka , och kanske något väldigt torktåligt till sommaren. Mera praktiskt att ha gången precis intill huset och eventuell rabatt en bit ut. Då syns den från fönstret också. rolleyes.gif Men frågan är hur mycket rabatt ni egentligen får plats med mellan häck och hus.

PS ett snyggt lågt staket med grind är ett smalt alternativ om du vill skippa häcken och ha rabatter i stället.
Ulrika & jycken
Vi har trädgård baksidan av huset också smile.gif . Men där är det nästan totalt insynskyddad från allmänhet för man måste gå runt huset. Bredvid ska vi bygga en garage. På framsidan som ni ser på bilden vill vi göra det snyggt också.

Personligen vill jag ha en snygg framsida så folk som passerar vårt hus kan beundra synen.

Vi köpte huset för 2 ½ år sedan som var i enorm stort behov av renovering. Nu är fasaden nytt och vi har precis målat fasaden och sockel. Det skulle vara synd att "gömma" huset efter många timmars arbete bakom en häck? wink.gif

Vi har 5 grannar på denna gatan på bara en sida, den andra sidan är det åker. Om man bortser grannar och postbilen så passerar det kanske max 5-7 främlingar här per dag under sommaren. Vi bor 2 km till havet och där finns många sommarstugor. Så under lågsäsong är det mindre folk som kommer hit. Därför anser jag en häck eller staket är onödigt, eller hur?

Dessutom är jag helt grön när det gäller trädgårdsskötelse men har nu på sista tiden upptäckt hur rolig det är rolleyes.gif
Karrolina
Vilket fint hus! Och det är ju så roligt att fixa iordning själv!

Jag är väl mer på din linje. Om ni har en insynsskyddad baksida tycker jag att framsidan kan vara lite skrytsida om du förstår vad jag menar. Det är kul med en fin trädgård att beundra och få beundrad och ytan är ju inte så stor så att det blir för betungande.

Rosor, stensatt gång och stockrosor skulle vara vackert och lättskött. Och vill ni ha insynsskydd kan ni ju ha gardiner eller vackra saker i fönstrena så ser inte folk in så mycket.

/Karolina
Sommartorparn
Låt mig föreslå en kompromiss: en låg häck som inte döljer utan ramar in det vackra huset. Direkt innanför häcken perennrabatter (funkar inte om man bara är där i juli - ogräset tar över). Stensättning närmast huset.

Om huset är permanentbostad skulle buxbom passa väldigt bra:
Buxbom
då har ni en häck som är grön och prydlig hela året. Den kan hållas helt låg eller släppas upp till önskad höjd. Kan även formklippas till krumelurer. Växer långsamt så det är ingen risk den springer iväg. Eventuellt finns olika sorter som är lämpade för olika användningar (rabattkant eller häck). Enda nackdel att vissa upplever lukten som obehaglig.

Om ni bara kommer att vara där på sommaren föreslår jag en låg roshäck. Det finns rosor som man kan klippa med häcksax. Om du tittar i "Rosor för Nordiska trädgårdar del II så finns en hel lista med sorter.

En välkomnande entré i form av en rosenbåge vore inte heller fel. rolleyes.gif
kerstin z5-6
Buxbomshäck kan hållas låg som inramar men inte skymmer , gärna rosor -kanske någon klättrande sort -Jättefint hus !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon