Full version: Oxel häck
Snövit
Jag har klippt ner min ca 10-åriga oxelhäck som var 2-3m hög till ett par decimeter ovanför marken. Detta pga att den började bli gles nedtill. Jag vill uppnå en 2 meter hög häck som ger maximalt med insynsskydd, nedifrån och upp.

Den är nu på sina ställen 0,5m hög och jag undrar hur man på bästa sätt skall släppa upp den.

Skall toppen toppas när den först uppnåt full höjd?
Skall man klippa den på sidorna i år?
Skall man klippa den överhuvudtaget i år?
med mera!

Häcken klipptes i mitten av april, nu i år.
Cilla
Hej Snövit,
Visst har vi besvarat denna fråga här tidigare? Sök på oxelhäck så får du svar.
Snövit
Det finns en hel del om oxlar, men inget som svarar direkt på mina frågor.
Vore tacksam för svar om någon vet något.

/snövit
Åsa E
Hej Snövit!

Om du klippte den i våras så tror jag inte att du behöver klippa mer i år. Jag har läst att man ska göra en vinterbeskärning och en sommarbeskärning på oxel. Vi brukar göra det med vår häck, och sommarbeskärningen gör vi vid midsommar ungefär. Jag tror inte att man ska klippa så här sent, då hinner det nog inte komma något nytt.
Oxeln växer inte med någon rak stam utan mer kvastigt som häck, så man kan klippa topparna utan problem. När du ska forma din häck så försök att få den bredare i basen och smalare upptill. Då får även de understa grenarna ljus och då blir den inte gles nertill.

Lycka till! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon