Full version: Tvestjärtar
forget-me-not
Jag hittar tvestjärtar långt inne i köket i år. Har aldrig gjort det förr och detta är 7:e sommaren jag bor här. Tycker de är så äckliga! Är det ovanligt många tvestjärtar i år p g a värmen och torkan?
cic
Det måste vara så.. De är faktiskt nästan överallt. Och ja, dom är hur läbbiga som helst. Kanske kan Gossen, amaria eller någon annan kunnig svara på om det är ovanligt många OCH vad för nytta dom gör..

Edit:stavfel
zaaritha
Trodde att det skulle vara färre tvestjärtar denna sommar, på grund av torkan--icke! Tyvärr............
Nu söker de sej inomhus för att hitta fukt! mad.gif
Whiskuchi
Uuuuh, ja, jag har till och med hittat en i en blomkruka (fick värsta chocken när jag skulle lyfta växten och vattna underifrån *ryys*) och i en kastrull med vatten som stått över natten ohmy.gif
Tezzla
Det är bara min andra sommar i hus så jag vet inte om det är fler tvestjärtar än vanligt. Dock vet jag att min clematis är alldeles uppäten och även solrosorna ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig. Trist! sad.gif
forget-me-not
CITAT (Tezzla @ 31-07-2006, 16:01)
Det är bara min andra sommar i hus så jag vet inte om det är fler tvestjärtar än vanligt.

Jag bor i lägenhet och inte ens här är man skyddad från dom. ohmy.gif Dom klättar upp överallt. *ryser*

edit: stavning
ÅsaF
Hos oss vimlar det av tvestjärtar. Man får borsta av tidningen på morgonen och häromdagen hittade jag en tvestjärt på väggen i tvättstugan. Tycker också det är ovanligt många i år.
Tobb
CITAT (ÅsaF @ 31-07-2006, 21:28)
Hos oss vimlar det av tvestjärtar. Man får borsta av tidningen på morgonen och häromdagen hittade jag en tvestjärt på väggen i tvättstugan. Tycker också det är ovanligt många i år.

Likadant här, de trivs alldeles för bra i brevlådan sad.gif

Tips från Anticimex, om tvestjärtar Läs längst ned under Tips! Tydligen bra för komposten huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det har gått att köpa brevlådor med plexiglasbotten (tvestärtarna trivs där det är mörkt) för att minska ner risken för tvestjärtar på morgontidningen, det var dock ett tag sedan jag såg såna men är man händig kanske man kan snickra en egen brevlåda med plexiglasbotten.
SannaLasso
Usch jag mår nästan illa bara av tanken på hur många tvestjärtar man kan få med in när man hämtar morgontidningen. sad.gif

Förra året tipsade nån här om att man kunde lägga kryddnejlikor i brevlådan så man blev av med äcklena, åtminstone de flesta. Jag testade det och det funkade faktiskt riktigt bra! I år har jag inte haft så många - än. men bra att detta kom upp så jag blev påmind om att köpa hem en påse kryddnejlikor! smile.gif
Gossen Ruda
Tvestjärtar gillar värme och fukt och det kanske har varit tillräckligt av dom förutsättningarna i år. Tvestjärtarna är ganska unika inom insektsvärlden genom att honan utövar barnavård. Först vaktar hon äggen och när dom kläckts vaktar hon ungarna och matar dom även tills dom blivit ganska stora. Hon lägger kanske bara 50 ägg men på grund av yngelvården klarar sig en stor del.

Om dom gör nån nytta? Dom lever sitt liv och vi vårt och ibland möts vi men äckliga är dom inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon