Full version: Dagliljor....
Anki V
Förra året köpte jag 4 blommande plantor av dagliljor, just nu kommer jag inte på vad dom heter.

De blommatd tacksamt en ganska lång tid och jag hade förväntat mig att de skulle göra så i år också, men icke. sad.gif

Bladverket är vackert grönt och de ser ut hom om de mår utmärkt men det kommer inga blommor på någon av dom.

Är det vanligt att de gör så här? Var de kanske hårt drivna från plantskolan och behöver ett år på sig för att hämta ny kraft? unsure.gif

De står i en söderrabatt med sol från kl. 10 till 19. I och för sig står det några andra växter framför men jag tycker inte att de skuggar dagliljorna så mycket.

De har fått vatten nu i sommar och i våras gödslade jag med ett lager kogödsel på påse.

/Anki
Ophelia
Testa med ett PK-gödselmedel till hösten. Kan tänka mig att de härliga ut, det är troligt att det fått lite för mycket av det goda kvävet som gynnar bladtillväxten men på bekostnad av blommorna.
kerstin z5-6
och tala om hur du gjorde sedan -mina har aldrig blommat ...
malin72
om ni kommer ihåg i våras så la jag ut bilder på blad jag inte visste vad det var för dom aldrig blommade... jag flyttade dom för någon månad sedan och vips så kom denna daglilja

jag vet inte om dom satt för tätt eller så men jag blev förvånad när jag såg att det kom blommor har andra som jag frågade om förut och jag tror att dom sitter för tätt och ska dela dom senare
Gåsis
Men jag vill också veta hur man gör för att få dagliljor att blomma blink.gif Mina blommar det året jag köper dom men sen är det bara färdigblommat sad.gif

/Åsa
olgak
Fick en planta för ett par år sedan som inte blommat. Men i år så gjorde den det! Jag vet inte varför! Jag har gödslat platsen p g a att jag haft några andra liljor där som inte blommat så bra, kanske är det bara att till slut blev det tillräckligt med benmjöl och kogödsel (och vatten).
malin72
jag vattnade med flytande blåkorn någon gång i veckan bara...har inte gjort det förr.. unsure.gif
Betty
Dagliljor ska planteras grunt annars finns risk att de inte blommar, det gör inget om rothalsarna syns. Fick det tipset av en av Flower beautys försäljare på TrädgårdNorr-mässan i Umeå i våras. Och det verkar funka. smile.gif
Anki V
Tack för svaren. Jag trodde att det bara var jag som inte fick dagliljorna att blomma.

Kanske är de planterade för djupt wink.gif wink.gif

När är lämpligaste tiden att "lyfta upp" dom?
Ska jag göra det nu, senare i höst eller till våren.

När det gäller gödning så fick dom samma giva "ko på påse" som de övriga i slutet av maj. Midsommargivan missade jag för jag var bortrest. unsure.gif

Dagliljorna står på i samma rabatt som lite rosor och annat och hur blir det om jag ger dagliljorna gödning i höst, kommer inte den gödningen att påverka "avmognade" för rosorna wink.gif

/Anki
Margaretha
CITAT (malin72 @ 28-07-2006, 19:44)
jag vattnade med flytande blåkorn någon gång i veckan bara...har inte gjort det förr.. unsure.gif

Kanske det är svaret på varför mina som brukar blomma som bara den plötsligt inte vill i år! Tidigare år har jag haft luktärtorna bakom dem, men det har jag inte i år! Och luktärtorna brukar få mycket flytande gödsel hela tiden, vilket naturligtvis spillt över på dagliljorna.

Fram med kannan! Nu ska här gödslas! smile.gif smile.gif smile.gif
Eva i Skåne
Här har ni en till med icke-blommande dagliljor, men jag har inte riktigt gett upp hoppet för denna sommaren ännu.
De var nya ifjol och blommade fint. Blir det inget i år ska jag kanske också tänka på att "lyfta" dem lite i höst.
Immix
Mina dagliljor har blommat fint de föregående 2 åren jag bott här men i år kommer inget. Efter att ha läst era tips här tror jag att jag får gräva upp och dela dem i höst och kanske pyssla om dem bättre... Har inte gödslat alls de föregående åren.
Eloicce
Förra sensommaren köpte jag en ståtlig lilja (Dag - tror jag) på en marknad. Vi flyttade till ny trädgård i samma veva, så den fick stå l ä n g e i en tvättkorg - tänkte att den där kommer å tvärdö. Men jag grävde ner den i en liten gammal rabatt som jag gjorde lite större, den är lite upphöjd med stora stenar runt om. Hällde på lite benmjöl. I våras när snön äntligen smällt bort försökte jag titta lite i jorden, men under var det som ett stort isblock ohmy.gif Så var det i många veckor framöver.
Under sommaren har det trots allt kommit något lite grönt där jag grävde ner den. Den står i sydväst läge bakom en måbärshäck.
Men - nu - har det gröna vuxit smile.gif
Och för någon vecka sedan började det komma knoppar, som idag är jättestora - det är hela 5 st, som stora trumpeter o de kommer att slå ut vilken dag som helst wub.gif
Så min erfarenhet blir att de där liljorna mår inte dåligt av att "få ha det lite snålt med omvårdnaden" - de verkar tåliga biggrin.gif

Mvh
Eloicce
Anki V
CITAT (Eloicce @ 07-08-2006, 17:52)
Under sommaren har det trots allt kommit något lite grönt där jag grävde ner den. Den står i sydväst läge bakom en måbärshäck.
Och för någon vecka sedan började det komma knoppar, som idag är jättestora - det är hela 5 st, som stora trumpeter o de kommer att slå ut vilken dag som helst wub.gif
Så min erfarenhet blir att de där liljorna mår inte dåligt av att "få ha det lite snålt med omvårdnaden" - de verkar tåliga biggrin.gif

Mvh
Eloicce

Ja ja, strö salt i sår du laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Grattis!

/Anki
Eloicce
CITAT (Anki V @ 07-08-2006, 18:08)
CITAT (Eloicce @ 07-08-2006, 17:52)

Mvh
Eloicce

Ja ja, strö salt i sår du laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Grattis!

/Anki

Som tröst kan jag ju berätta att jag på ett helt annat ställe i trädgården - i en jätte-järn-kittel fått liljebaggar, som jag inte fattade att jag skulle ta bort.
Köpte liljeknölar på Trädgårdsmässan i våras - vita sas det - upp kommer rabarer-röda, doftfria, men underbart vackra tingestar. Som nu står där som utropstecken - varenda blomma försvann i ett nafs. wacko.gif

Som tur var grävde jag inte ner de här liljeknölarna på samma ställe som den jag köpte på handelsträdgården - för jag tänkte att doften skulle bli bedövande - det var nämnligen ett helt dussin - så därför hamnade de i kitteln - längre bort från huset - nu blev de ju doftlösa o "blom-lösa" med ganska snabbt - men den från handelsträdgården är hittills liljebaggefri - så ibland har man tur i oturen rolleyes.gif

Mvh
Eloicce
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon