Full version: Groblad
Lady Hamilton
Som kanske ni vet så har jag planterat Groblad lite "tokigt" Och de passar inte där de växer nu. Hur skall jag göra? Kan jag gräva upp dem och plantera i krukor tills jag har hittat nya ägare? eller gör man det på våren?
En del blad är över 20x15 cm. Jag vill inte bara "hiva" dem heller.....
det kan ju vara någon som tycker om groblad smile.gif
Alla tips emottages tacksamt

Bilder här

lilla mamma
gräv upp dem och sätt dem i kruka med god jord.
Men hit får de gärna flytta
Lady Hamilton
CITAT (lilla mamma @ 28-07-2006, 14:14)
.....Men hit får de gärna flytta.........

Kan man dela på plantorna? De är ju lixom ganska "omfångsrika"nu, med tanke på portot.........för jag kan gärna skicka till dig
lilla mamma
borde väl gå att plocka isär dem tycker jag mig se på bilden
Ophelia
Men hallå hallå...groblad är ju riktigt bra att ha. De är suveräna att dra ut infektioner ur sår och få dem läka bättre. Trillade av en häst en gång och slog upp handen och ena knät. Började få en strimma som gick från handen upp till handleden. Skulle precis konfirmeras och min kära faster (som är sjuksköterska) beordrade groblad i handen över natten. Behöver jag nämna att strimman var borta och såret på väg att gå ihop? smile.gif smile.gif

Ett groblad "luckrar" lixom upp såret och drar ur infektinen. Såret ser ut som skinnet gör efter varit lite för länge i varmt vatten och läker på ett kick.
Lady Hamilton
lilla mamma hur mycket vill du ha? Jag kan som du säger gräva upp och dela på plantorna, det blir nog "några" av varje................
zaaritha
Rödbladig variant? Betalar --i så fall-- för nå´n planta!
Lady Hamilton
smile.gif Självklart kan jag även skicka till dig. Men jag nöjer mig med porto utlägget
lilla mamma
meddela bara hur mycket du vill ha i porto så väljer du själv Brukar funka bra med 25 .- förfrankerat vadderat kuvert.
Lady Hamilton
Jag har grävt upp ena "plantan" och den gick och dela i 3 st mindre smile.gif Men själva plantorna mäter 46-48cm från rot till topp och de största kuverten som jag har hemma är ca 38cm unsure.gif Måste "klura lite" hur jag skall göra då.................Tror du att det går att göra typ en "rulle" av något slag? Och skicka dem på så vis? Eller måste jag klippa bladen? Annars så tycker jag 25:- borde räcka gott och väl för frakten. Hör gärna av er med tips på hur jag skall kunna skicka på lämpligaste vis smile.gif Och har ni "lilla mamma" och "zaaritha" inte bytt adress så har jag dem redan.
Skickar er varsitt PM där ni själva väljer hur ni vill betala portot
Snöflinga
Jag har skickat växter i typ hushållspappersrullar, fast lite större ... snott runt med blött hush.papper, lagt i plastpåse och ner i röret sleep.gif Tror man kan klippa ned det mesta av bladen eftersom det ju blir nya blad efter planteringen smile.gif
Ingo
...och grobladsfrön är bra mot förstoppning. Man tar fröna från ett ax, låter dem ligga i ett halvt glas vatten över natten, dricker upp vattnet och tuggar i sig fröna.
lilla mamma
Nu ska jag härmed meddela att det kommit ett monstruöst stort paket med monstruöst stora stora stora groblad. Hjälp, jag trodde att de skulle bitas när jag öppnade.
Tack
Anita
Lady Hamilton
ohmy.gif Åh vad skönt att det kommit fram...............
Har varit väldigt orolig hela dagen eftersom jag inte hört om "breven" kommit fram eller "försvunnit" wub.gif
lilla mamma
de har nu även tagit sig, och ser lite bitiga ut.
Lady Hamilton
laugh.gif Ja jag glömde nog att skriva att du bör använda skydds hanskar, de har massor med hemska-vassa tänder smile.gif

wub.gif Nä skämt och sido, jag önskar dig lycka till med plantorna. Här hade de måsta möta "torknings döden" sad.gif Så man kan säga att du har "räddat liv" laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon