Merlin
Hej alla ni som ser fram emot en jätteskörd av bönor i år! ohmy.gif Min mormor brukade trä späda baljor på en tråd och torka dem på detta sätt (de hängde tvärs genom köket och matsalen laugh.gif ). När man mjukar upp dem i vatten blir de som färska och kokas på vanligt sätt. Min mormor hade visserligen en frys på gamla dar men smaken av dessa torkebönor är något alldeles särskilt! Så nu vet ni hur mitt kök kommer att se ut om från och med nu rolleyes.gif
rosita
CITAT (Merlin @ 28-07-2006, 23:14)
Hej alla ni som ser fram emot en jätteskörd av bönor i år! ohmy.gif Min mormor brukade trä späda baljor på en tråd och torka dem på detta sätt (de hängde tvärs genom köket och matsalen laugh.gif ). När man mjukar upp dem i vatten blir de som färska och kokas på vanligt sätt. Min mormor hade visserligen en frys på gamla dar men smaken av dessa torkebönor är något alldeles särskilt! Så nu vet ni hur mitt kök kommer att se ut om från och med nu rolleyes.gif

Låter mycket vettigt! Vilken sorts bönor? Brytbönor, vaxbönor, sockerärter?
Merlin
Inte sockerärtor utan alla bönor som exempelvis vaxbönor,skärbönor, kokkbönor mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon